دندان‌پزشکان نسبت به دادن کشمش به کودکان هشدار می‌دهند

مهرناز زاوه
بسیاری از والدین فکر می‌کنند کشمش و میوه‌های خشک چیز خوبی هستند؛ چون سرشار از ویتامین‌اند. اما مقدار قند متمرکز موجود در میوه‌های خشک برای دندان کودکان بسیار مضر است.

زمانی که صحبت از مواد غذایی و میان‌وعده‌های مناسب برای کودکان به میان می‌آید، مشاهده می‌شود که دستورالعمل‌های متعددی در این راستا وجود دارد. کودکان در بسیاری از موارد عادات غذایی نامناسب دارند و شدیدا خواهان مصرف خوراکی‌هایی هستند که در تبلیغات به آنها نشان داده می‌شوند.
بسیاری از این اقلام حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع و قند فرآوری‌شده هستند. خوراکی‌های فست‌فود و تنقلات بی ارزشی که از مواد غذایی ناسالم تهیه می‌شوند، در صدر این فهرست قرار دارند. با این حال، برخی از مواد غذایی سالم نیز علی‌رغم اینکه به لحاظ محتوا مفید هستند، ممکن است بر سلامت دهان و دندان کودکان تاثیر منفی بگذارند.
به گفته دکتر سارا صابر، دندانپزشک، کشمش و میوه‌های خشک بیشترین تاثیر را در پوسیدگی دندان دارند. بسیاری از والدین فکر می‌کنند کشمش و میوه‌های خشک چیز خوبی هستند؛ چون سرشار از ویتامین‌اند. اما مقدار قند متمرکز موجود در میوه‌های خشک برای دندان کودکان بسیار مضر است.


توجه کنید: به گزارش خدمات بهداشت ملی، کودکان ۴ تا ۶ سال نباید در روز بیش از پنج حبه قند مصرف کنند. این تعداد برای کودکان ۷ تا ۱۰ سال شش حبه است. میوه‌های خشک نیز به دلیل محتوای قندی‌شان از این قاعده مستثنی نیستند.
کشمش یک غذای چسبنده است و در میان دندان‌ها گیر می‌کند. از این رو، باکتری‌های دهان تا مدت‌ها از یک منبع قند برخوردار خواهند بود. این مسئله در طولانی مدت به پوسیدگی دندان‌ها منجر می‌شود. با این حال، با توجه به ارزش غذایی این ماده نمی‌توان آن را به طور کامل از رژیم غذایی کودکان حذف کرد.
(منبع: medicinenet)

اصولی‌ترین روش مراقبت از دندان‌های کودکان چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ