واکسن جدید برای درمان کلسترول بالا؛ ارزانتر و مفیدتر

مهرناز زاوه
میزان بالایی از کلسترول LDL می‌تواند منجر به تجمع رسوب در سرخرگ‌ها شده و خطر حمله‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی و بیماری‌های قلبی را افزایش دهد که در ایالات متحده به مرگ هم می‌انجامد.

LDL کلسترول را اغلب به نام کلسترول «بد» می‌شناسند؛ میزان بالایی از کلسترول LDL می‌تواند منجر به تجمع رسوب در سرخرگ‌ها شده و خطر حمله‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی و بیماری‌های قلبی را افزایش دهد که در ایالات متحده به مرگ هم می‌انجامد.
بر اساس آمار مرکز پیشگیری از کنترل بیماری (CDC) افرادی که کلسترول LDL آنها بالاست نسبت به افرادی که این میزان در آنها متعادل است، خطر بروز بیماری‌های قلبی در آنها دو برابر دیده می‌شود. در شرایطی که تغییرات در شیوه‌ی زندگی مانند داشتن یک رژیم غذایی سالم و بالا بودن میزان فعالی‌تهای بدنی برای متعادل نگه داشتن میزان کلسترول بسیار مهم بوده و نقش کلیدی دارد، بسیاری از افراد از استاتین برای کاهش کلسترول LDL خود استفاده می‌کنند. استاتین، باعث مسدود شدن آنزیم‌هایی می‌شود که کبد برای تولید کلسترل به آن نیاز دارد.
در همین ارتباط محققان می‌گویند واکسنی را کشف کرده اند که می تواند مانع از فعالیت یک نوع پروتئین به نام PCSK9 در خون شود که به نوعی میزان کلسترول را تنظیم می‌کند و این واکسن می‌تواند گزینه‌ای مؤثرتر و مفیدتر نسبت به استاتین باشد.
برای این تحقیق، محققان واکسنی از ویروس‌های ذره‌مانند باکتری‌خوار (VLP) درست کردند که قادر بود در مقابل PCSK9 پادتن‌های قوی تولید کند. در واقع کار PCSK9 محصور کردن گیرنده‌های کلسترول LDL در خون است. در کبد، گیرندهی LDL به طور مؤثری باعث از بین رفتن کلسترول LDL از درون خون می‌شود، اما وقتی PCSK9 آن را محصور کرده و با آن چفت می‌شود، دیگر این قابلیت را ندارد. از طریق مسدود کردن و ایجاد اختلال در فعالیت PCSK9 – در واقع کاری که واکسن جدید می‌کند – گیرنده‌ی LDL می‌تواند کار خودش را انجام دهد.
(منبع: NHS)

۹ قاعده غذایی برای مبارزه با کلسترول بالا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ