کاهش سطح کلسترول به کمک رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای

مهرناز زاوه
اثربخشی قرص‌ها و داروهای کاهنده کلسترول مانند استاتین نیز مستلزم تغییر رژیم غذایی و ورزش منظم است.

بسیاری از شهروندان آمریکایی، وقتی دچار مشکلات بهداشتی از قبیل کلسترول بالا می‌شوند، به جای اصلاح عادات غذایی خود به مصرف قرص روی می‌آورند. بسیاری از افراد میانسال بر این باورند که مصرف قرص از افزایش سطح کلسترول جلوگیری می‌کند؛ از این رو، بدون دغدغه به خوردن غذاهای سرشار از چربی‌های اشباع ادامه می‌دهند. این در حالی است که این افراد عمدتا از داشتن چربی‌های شکمی رنج می‌برند.
دکتر فیلیپ گرینلند، متخصص قلب و اپیدمیولوژی در دانشگاه پزشکی نورث‌وسترن می‌گوید: «افراد باید از رژیم‌هایی پیروی کنند که از قلب آنها محافظت کند و وزن‌شان را ثابت نگه دارد. ورزش کردن نیز بسیار موثر است». این روش می‌تواند یک رویکرد بهینه برای سلامت قلب باشد. متاسفانه، مسیری که اغلب افراد دنبال می‌کنند، اینگونه نیست. مسلما، خوردن قرص ساده‌تر از تغییر رفتار، به خصوص عادات غذا خوردن است.
با این حال، دکتر گرینلند معتقد است که اثربخشی قرص‌ها و داروهای کاهنده کلسترول مانند استاتین نیز مستلزم تغییر رژیم غذایی و ورزش منظم است. به زعم او دارو آخرین راه‌حل موجود است. در صورتی که تغییر سبک زندگی موثر واقع نشود، می‌شود از قرص‌ها و داروهای موجود استفاده کرد.
یک رژیم غذایی سالم نمی‌تواند سطح کلسترول را در تمام افراد کاهش دهد؛ با این حال، از وقوع حملات قلبی و سکته جلوگیری خواهد کرد. به گفته دکتر استفن کوپکی، متخصص قلب کلینیک مایو در مینه‌سوتا، هیچ روشی بهتر از خوردن غذاهای سالم وجود ندارد. او معتقد است که رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای نقش بسزایی در حفظ سلامت افراد دارند.
(منبع: webmd)

روش‌های کوتاه و ساده برای کاهش کلسترول

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ