تاثیر قرار گرفتن مادر در معرض مواد شیمیایی بر چاقی کودک

مهرناز زاوه
تحقیقات جدید نشان می‌دهند که قرار گرفتن زنان باردار در معرض مواد شیمیایی صنعتی به افزایش خطر ابتلای کودک به چاقی منجر خواهد شد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که قرار گرفتن مادر در معرض مواد شیمیایی صنعتی به افزایش خطر ابتلای کودک به چاقی منجر خواهد شد. بیش از ۲۰۰ مادر به همراه فرزندانشان در این پژوهش شرکت داشتند. بر اساس یافته‌ها به دست آمده، کودکانی که مادرانشان در معرض ماده شیمیایی صنعتی موسوم به PFOA قرار داشتند، بیش از سایر کودکان مستعد ابتلا به چاقی هستند. این کودکان در مقایسه با سایرین از چربی‌های شکمی بیشتری در سن ۸ سالگی برخوردارند.
PFOA یک ماده شیمیایی با زنجیره بلند است که در وسایل آشپزی نچسب ساخته شده از تفلون وجود دارد. این ماده شیمیایی سال‌ها در یک کارخانه صنعتی در اطراف رودخانه اوهایو، سین‌سیناتی مورد استفاده قرار می‌گرفت.
این مطالعه نشان داد که قرار گرفتن در معرض PFOA در دوران بارداری به چاقی کودک در آینده منجر می‌شود؛ با این حال، یافته‌های به دست آمده حاکی از آن نیستند که این دو پدیده ارتباط علت و معلولی دارند. جوزف براون، محقق ارشد مطالعه و استادیار اپیدمیولوژی در دانشگاه براون اظهار داشت: «این یافته‌ها آن‌قدر اهمیت دارند که باید بررسی‌های قبلی را در زمینه تداوم معضل چاقی در کودکان ادامه دهیم.»
در مطالعه جدید، قد، وزن و بافت چربی کودکان نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است. محققان در مطالعه قبلی خود که در اطراف کارخانه تولید کننده مواد شیمیایی انجام گرفته بود، به نتایج قابل توجهی در رابطه با تاثیر ماده شیمیایی PFOA بر وزن کودکان دست پیدا نکرده بودند. به گفته براون و همکارانش، مطالعه حاضر بر اساس اطلاعاتی شکل گرفته است که شرکت‌کنندگان گزارش کرده‌اند.
(منبع: mayoclinic)

مراقبت‌های بارداری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ