افزایش خطر بروز انواع سرطان در افراد مبتلا به نارسایی کلیوی

مهرناز زاوه
بر اساس یافته‌های یک مطالعه جدید، نارسایی و عمل پیوند کلیه باعث افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان می‌شود.

بر اساس یافته‌های یک مطالعه جدید، نارسایی و عمل پیوند کلیه باعث افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان می‌شود. الیزابت یانک، از موسسه ملی سرطان ایالات متحده معتقد است که عملکرد ضعیف کلیه و داروهای مهار کننده سیستم ایمنی بدن باعث بروز این عارضه می‌شوند.
در این مطالعه که در نشریه آنلاین انجمن نفرولوژی آمریکا منتشر شده، است، بیش از ۲۰۰ هزار کاندیدا و دریافت‌کننده کلیه شرکت داشتند. محققان در بررسی‌های خود دریافتند که این بیماران بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند. به علاوه، عوارض فرآیند درمان نیز در این افراد بیشتر مشاهده می‌شود. با این حال، ارتباط بین درمان و افزایش خطر ابتلا به سرطان به طور کامل به اثبات نرسیده است.
بیمارانی که به علت نارسایی کلیوی تحت دیالیز بودند، بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان کلیه و تیروئید پرکار قرار داشتند. خطر ابتلا به لنفوم غیر هوچکین، سرطان ریه، ملانوم و انواع سرطان پوست نیز با پیوند کلیه افزایش می‌یابد. به گفته محققان، داروهای مهار کننده سیستم ایمنی از پذیرش کلیه جدید در بدن جلوگیری کرده و عوارض بسیاری به دنبال دارند.
مطالعات محققان انجمن نفرولوژی آمریکا نشان می‌دهد که نیازهای افراد مبتلا به اختلالات کلیوی، به لحاظ پیشگیری و غربالگری سرطان در طول زمان تغییر پیدا می‌کنند. توجه به سرطان کلیه و سرطان تیروئید در حین دیالیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از این رو، انجام غربالگری برای تشخیص ملانوم یا سرطان ریه در حین استفاده از داروهای مهار کننده سیستم ایمنی صورت می‌پذیرد.
(منبع: mayoclinic)

آیا با رژیم غذایی می توان نارسایی کلیه را درمان کرد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ