آزمایش سرطان پروستات در سنین کمتر از ۵۵ سال اهمیت چندانی ندارد

مهرناز زاوه
بر اساس تحقیقاتی که طی ۲۰ سال در بین ۶۸۲۲ بیمار انجام شد محققان دریافتند که آزمایش سرطان پروستات پیش از سن ۵۵ سالگی هیچ مزیتی نسبت به انجام این آزمایش در سنین بعد از ۵۵ سالگی ندارد.

بر اساس تحقیقاتی که طی ۲۰ سال در بین ۶۸۲۲ بیمار انجام شد محققان دریافتند که آزمایش سرطان پروستات پیش از سن ۵۵ سالگی هیچ مزیتی نسبت به انجام این آزمایش در سنین بعد از ۵۵ سالگی ندارد. استفاده از PSA (آنتی‌ژن ویژه‌ی پروستات) برای آزمایش سرطان پروستات بسیار بحث‌برانگیز است. در واقع آزمایش PSA باعث می‌شود که میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات کاهش یابد. این آزمایش می‌تواند از بین ۹۸ نفری که یک بار در زندگی خود این آزمایش را انجام می‌دهند٬ از مرگ یک نفر پیشگیری کرده٬ اما این بدان معنا است که برای هر مورد از مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات که به وسیله‌ی آزمایش می‌توان از آن پیشگیری کرد٬ باز ۳ تا ۴ نفر به خاطر آن جان خود را از دست می‌دهند.
نمی‌توان به طور قطعی گفت که چه زمانی برای انجام این آزمایش‌ها مناسب است٬ در واقع این مسئله بسته به این است که چقدر عوامل متعدد مربوط به آن پررنگ هستند و بسیاری از این عوامل در افراد مختلف٬ متفاوت است. اما همین مسئله باعث شد تا دریابیم انجام آزمایش پیش از سن ۵۵ سالگی بهترین روش برای بیشتر کردن مزیت‌های آن محسوب نمی‌شود. برای سطح گسترده‌ای از مردان٬ تنها راه بهبود و تقویت آزمایش تغییر خود سیستم آزمایش است٬ برای مثال از طریق استفاده از روشی متفاوت برای تشخیص سرطان پروستات و یا تغییر فواصل تست PSA.
انجام آزمایش PSA در افرادی که حدود ۴۰ سال دارند و تکرار این آزمایش در سن ۴۵ و ۵۰ سالگی می‌تواند به تشخیص سرطان‌های پیشرونده‌ای کمک کند که ممکن است در مردان و در اوائل سنین پنجاه سالگی با کمترین میزان PSA رخ دهد. تغییر در سطوح PSA در سنین بین ۴۰ تا ۵۰ سالگی باعث افزایش شک و گمان نسبت به این نوع سرطان‌های کشنده می‌شود. 
(منبع: NHS)

نشانه‌های سرطان پروستات که همه مردان باید بدانند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ