امکان وجود مواد پلاستیکی مضر در اسکراب‌های لایه‌بردار

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می‌دهد محصولات بهداشتی و آرایشی که به طور روزانه مصرف می‌شوند حاوی مقادیری مواد پلاستیکی هستند که در محیط منتشر شده و می‌تواند برای زندگی آبزیان مضر باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد محصولات بهداشتی و آرایشی که به طور روزانه مصرف می‌شوند حاوی مقادیری مواد پلاستیکی هستند که در محیط منتشر شده و می‌تواند برای زندگی آبزیان مضر باشد. تقریبا ۱۰ هزار میکروبید کوچک – که هر یک تکه‌ای در اندازه‌ی میلیمتر در دیامتر است – می‌تواند در هر یک از این نوع محصولات منتشر شود٬ محصولاتی مانند اسکراب‌های لایه‌بردار صورت.
این ذرات در قالب عوامل حجیم و ساینده با هم ترکیب شده و به خاطر اندازه‌ی کوچکشان بسیاری از افراد فکر نمی‌کنند که بتوان از طریق تصفیه‌ی فاضلابی آنها را جدا کرد؛ آنها در سطح گسترده‌ای در رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها پخش می‌شوند. این مسئله منجر به ایجاد بیش از ۸۰ تن مواد زائد میکروپلاستیکی غیرضروری می‌شود که هر ساله به خاطر مصرف مواد آرایشی تنها در بریتانیا به دریا می‌ریزد. میکروپلاستیک‌ها برای جایگزین کردن مواد طبیعی لایه‌بردار جهت زیبایی پوست استفاده شده و در بسیاری از محصولات بهداشتی نظیر تمیزکننده‌های دست٬ صابون‌ها٬ خمیردندان‌ها٬ خمیرهای اصلاح٬ کف حمام٬ ضدآفتاب و شامپو استفاده می‌شود.
در این تحقیق٬ محققان برندهایی از اسکراب‌های صورت را انتخاب کردند که در ترکیبات آنها مواد پلاستیکی وجود دارد و این محصولات در معرض صافی مکنده قرار می‌گیرند تا مواد پلاستیکی آن به جا بماند. بررسی‌های بیشتر بر روی الکترون‌های میکروسکوپی نشان داد که هر ۱۵۰ میلی‌گرم از این محصولات چیزی بین ۱۲۷ هزار تا ۲.۸ میلیون ذرات ریز دارد.
آمار نشان می‌دهد در حال حاضر چیزی حدود ۸۰ اسکراب صورت در بازار بریتانیا وجود دارد که حاوی مواد پلاستیکی است٬ با این حال برخی کمپانی‌ها گفته‌اند که خودشان داوطلبانه این محصولات را به تدریج از دور خارج می‌کنند.
(منبع: NHS)

چگونه با قهوه ماسک لایه بردار بسازیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ