افزایش خطر بروز اختلالات غذایی در آینده برای کودکان قلدر

مهرناز زاوه
بر اساس مطالعات جدید، نه تنها کودکانی که تحت زورگویی قرار گرفته‌اند، بلکه کودکانی که خود زورگو بوده‌اند، در سال‌های آتی زندگی خود بیشتر در معرض خطر افسردگی، اضطراب و اختلالات غذایی قرار می‌گیرند.

بر اساس مطالعات جدید، نه تنها کودکانی که تحت زورگویی قرار گرفته‌اند، بلکه کودکانی که خود زورگو بوده‌اند، در سال‌های آتی زندگی خود بیشتر در معرض خطر افسردگی، اضطراب و اختلالات غذایی قرار می‌گیرند. در این مطالعه که ۱۴۲۰ کودک در آن شرکت داشتند، محققان دریافتند که کودکان زورگو دو برابر بیشتر از سایر کودکان در معرض خطر ابتلا به بولیمیا یا پرخوری عصبی قرار دارند. یافته‌های به دست آمده از کودکان زورگو با کودکانی که سابقه درگیری در چنین مواردی را نداشتند، مقایسه شد. ویلیام کاپلند از دانشکده پزشکی دانشگاه دوک در ایالات متحده می‌گوید: «تا مدت‌ها تصور می‌شد که کودکان قلدر و زورگو ذاتا خوش‌قلب و مهربان هستند. شاید آنها در موقعیت‌های اجتماعی مختلف و خارج شدن از بحران عملکرد بهتری داشته باشند، اما در این زمینه به نظر می‌رسد که چنین قابلیتی نداشته باشند.»
ممکن است اذیت کردن دیگران آنها را نسبت به تصویری که از خود دارند، حساس‌تر کند؛ حتی ممکن است بعدها از اقدامات خود ابراز تاسف کنند. به گفته کاپلند، احساساتی از این دست به بروز علائمی مانند پرخوری و پاکسازی و یا پرخوری و ورزش سنگین منجر خواهد شد. محققان در مطالعات خود دریافتند کودکانی که هم زورگویی کرده و هم مورد زورگویی قرار گرفته‌اند، از بیشترین شانس ابتلا به بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی و استفراغ عمدی برخوردارند. با این حال، تاثیر رفتارهای زورگویانه بر کسانی که خود زورگو بوده‌اند نیز قابل توجه است. ۳۰.۸ درصد از کودکان زورگو از علائم پرخوری عصبی رنج می‌برند؛ در مقابل، تنها ۱۷.۶ درصد از کودکانی که درگیر این موارد نبوده‌اند، دچار پرخوری عصبی شده‌اند.
(منبع: mayoclinic)

بروز اختلالات غذایی در کودکان مبتلا به اختلال‌ بیش‌ فعالی‌

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ