شیوع باورنکردنی بیماری‌های مقاربتی که منجر به ناباروری می‌شوند

مهرناز زاوه
محققان می‌گویند که حداقل ۲۵۰ هزار نفر در بریتانیا دچار بیماری مقاربتی هستند که می‌تواند مشکلات حادی برای سلامتی آنها به همراه داشته در عین حال که در اکثر موارد، هیچ علائم بارزی از خود نشان نمی‌دهد.

محققان می‌گویند که حداقل ۲۵۰ هزار نفر در بریتانیا دچار بیماری مقاربتی هستند که می‌تواند مشکلات حادی برای سلامتی آنها به همراه داشته در عین حال که در اکثر موارد، هیچ علائم بارزی از خود نشان نمی‌دهد. این بیماری‌ها اغلب از راه جنسی منتقل می‌شوند، بسیار شایع‌اند و می‌توانند به ایجاد ترشحات، دردهای بیضوی، درد مثانه و خونریزی در زنان حین رابطه جنسی بیانجامد و با بیماری‌هایی نظیر بیماری التهابی مثانه، ناباروری و بارداری خارج رحمی مرتبط است.
دیگل فیئلد متخصص اپیدمیولوژیست در این باره می‌گوید: MG یا باکتری مایکوپلاسما گالی سپتیکوم در ۱ درصد از افراد ۱۶ تا ۴۴ ساله که حداقل یک بار رابطه‌ی جنسی داشته‌اند وجود دارد. تحقیقات لازم برای به دست آوردن مدارک و یافته‌های بیشتر درباره‌ی این باکتری و علت عفونت در مردان و زنان مشخص کرد زنانی که MG دارند احتمال خونریزی در آنها بعد از فعالیت جنسی بیشتر است.
با این حال، ۹۰ درصد مردان و بیش از نیمی از زنانی که MG دارند علائم ظاهری این بیماری در آنها دیده نمی‌شود. در واقع شاید بتوان گفت که MG در تمام افرادی که این عفونت در آنها شناسایی شده، منجر به بیماری نمی‌شود.
دکتر فیئلد در ادامه گفت: مانند تمام بیمارهایی که بیماری‌های مقاربتی دارند، ابزارهای پیشگیری مثل استفاده از کاندوم و کاهش رفتارهای خطرناک جنسی می‌تواند نقش مهمی برای کنترل MG ایفا کند. در واقع آنها استفاده از کاندوم را بهترین روش برای پیشگیری از شیوع این بیماری می‌دانند.
اخیرا طی تحقیقاتی مشخص شده که میزان این عفونت در آن دسته از افرادی که در سال گذشته با بیش از چهار نفر رابطه‌ی جنسی داشته‌اند، بسیار بیشتر گزارش شده است. اکثر شرکت‌کنندگان در این تحقیق که تست MG آنها مثبت بود طی ماه گذشته هیچ علائم ظاهری از این بیماری در آنها دیده نشد و این مسئله کار را برای تشخیص آن دشوار می‌کند. در بیش از نیمی از زنان هم علائمی دیده نشد، اما در بین آنهایی که این علائم دیده شد، خونریزی بعد از رابطه‌ی جنسی بسیار شایع بود.
(منبع: NHS)

احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی، بدون انجام رابطه جنسی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ