چرا پوست شما پیرتر از سن واقعی‌تان نشان می‌دهد؟

مهرناز زاوه
آیا تا به حال در آینه به خود نگاه کرده و فکر کرده‌اید که پیرتر از دیروز به نظر می‌رسید؟ تقریبا همه‌ی ما همینطوریم. اما اگر تصور می‌کنید که پوست‌تان سریع‌تر از شما پیر می‌شود، باید به فکر چاره باشید.

آیا تا به حال در آینه به خود نگاه کرده و فکر کرده‌اید که پیرتر از دیروز به نظر می‌رسید؟ تقریبا همه‌ی ما همینطوریم. اما اگر تصور می‌کنید که پوست‌تان سریع‌تر از شما پیر می‌شود، باید به فکر چاره باشید. عوامل بسیاری بر روی پوست اثر می‌گذارند؛ از غذاهایی که می‌خورید گرفته تا میزان استرس، باعث تغییر کیفیت ظاهری پوست می‌شوند. بنابراین، برای جلوگیری از پیری زودرس پوست از عادات مضر اجتناب کنید. دانا جیمز، متخصص تغذیه و درمانگر شناختی رفتاری در مطالعات خود به بررسی عوامل موثر بر پوست و نحوه جلوگیری از آنها پرداخته که در ادامه با جزئیات آن بیشتر آشنا می‌شویم. به گفته جیمز، اگر می‌خواهید از یک پوست زیبا برخوردار باشید، کافی است زمینه مناسبی برای آن فراهم کنید.
استرس
استرس جزئی از زندگی است؛ اما اگر بیش از اندازه شود، شما را از مواد مغذی لازم برای سلامت پوست محروم خواهد کرد. زمانی که دچار استرس می‌شوید، بدن از مواد مغذی مختلف از جمله منیزیم و ویتامین C برای ایجاد هورمون‌های استرس مانند کورتیزول، آدرنالین و نورآدرنالین استفاده می‌کند تا بتوانید با شرایط پیش رو مقابله کنید. این در حالی است که منیزیم و ویتامین C برای تولید کلاژن نیز ضروری هستند.
تغییرات هورمونی
زنانی که به سن یائسگی می‌رسند و کسانی که به طور مداوم از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و شکر برای کسب انرژی استفاده می‌کنند، بیش از سایرین در معرض تغییرات هورمونی قرار دارند. این امر با تولید آنزیم‌هایی همراه است که کلاژن و الاستین پوست را از بین برده و باعث بروز خطوط و چین و چروک بر روی پوست می‌شوند. رژیم‌هایی غذایی نامناسب، سطح استروژن و تستوسترون را نیز تغییر می‌دهند.
(منبع: NHS)

چگونه روند پیری پوست را به تعویق بیندازیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ