رژیم غذایی سرشار از پتاسیم، مفید برای محافظت از کلیه بیماران دیابتی

مهرناز زاوه
خطر شیوع انواع گوناگونی از بیماری‌ها در بیماران دیابتی در طول پیشرفت بیماریشان بسیار زیاد است. یکی از نگرانی‌ها در این رابطه، مربوط به عملکرد کلیه است.

خطر شیوع انواع گوناگونی از بیماری‌ها در بیماران دیابتی در طول پیشرفت بیماریشان بسیار زیاد است. یکی از نگرانی‌ها در این رابطه، مربوط به عملکرد کلیه است.
دیابت‌ها، بیماری‌های رو به رشدی هستند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) طی آماری اعلام کرده که حدود ۲۹.۱ میلیون نفر بیمار دیابتی در آمریکا وجود دارد. همچنین این سازمان پیش‌بینی کرد که این رقم در دهه‌های آتی، دو تا سه برابر خواهد شد. اگرچه چاقی را به عنوان یکی از عوامل مهم آن می‌شناسند، عوامل خطرزای خوراکی دیگری هم وجود دارد که می‌توان به راحتی آنها را درمان کرد. کنترل رژیم غذایی در افراد دیابتی بخش مهم برنامه‌ی درمانی آنها محسوب شده و رژیم‌های حاوی سدیم کم و کالری پائین شدیدا به این افراد توصیه می‌شود.
نقش پتاسیم
پتاسیم یک ماده‌ی معدنی بسیار مهم و حیاتی در عملکرد طبیعی سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌های بدن محسوب می‌شود. در کنار سدیم، کلرید، کلسیم و منیزیم، پتاسیم ذره‌ی شارژشده‌ای است که اغلب آن را به نام الکترولیت می‌شناسند. در واقع پتاسیم می‌تواند پیام‌های عصبی را هدایت، ریتم تپش قلب را تنظیم و انقباض عضلانی را کنترل کند. از طرفی پتاسیم در سلامتی استخوان و تعادل مایعات بدن هم نقش مهمی دارد.
در جمعیت‌های بزرگ، پتاسیم را در قالب روشی برای پیشگیری از فشار خون بالا و سکته‌ی مغزی می‌شناسند. با این حال، پتاسیم برای درمان «مرحله‌ی نهایی بیماری کلیوی (ESRD)» و آغاز بیماری‌های قلبی عروقی و خصوصا در بین افراد دیابتی که عملکرد قلبی عروقی و کلیوی آنها سالم و خوب است، به خوبی مورد بررسی قرار نگرفته است. 
(منبع: mayoclinic)

آیا می دانید برخی از دمنوش های گیاهی برای دیابت مفید است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ