استفاده از نگه‌دارنده (پلاک‌های متحرک)ارتودنسی از زبان دکتر شادالوئی

دکتر شاهین شادالوئی؛ ارتودانتیکس: نگه دارنده (پلاک‌های متحرک) پالاتال یکی از رایج‌ترین ابزار ارتودنسی مورد استفاده برای کودکان هستند. این ابزار از دید بسیاری از بیماران چندان خوشایند نیستند و استفاده روزانه از آنها والدین را می‌ترساند.

دکتر شاهین شادالوئی؛ ارتودانتیکس

نگه‌دارنده‌ (پلاک‌های متحرک) پالاتال یکی از رایج‌ترین ابزار ارتودنسی مورد استفاده برای کودکان هستند. این ابزار از دید بسیاری از بیماران چندان خوشایند نیستند و استفاده روزانه از آنها والدین را می‌ترساند. اما برای استفاده از گسترش‌دهنده‌های پالاتال چه باید کرد؟

گسترش انحنای دهان یکی از رایج‌ترین روش‌های بر طرف کردن شلوغی بیش از اندازه دندان‌ها در کودکان در حال رشد است. موفقیت این عمل مستلزم آن است که درز میدپالاتال به طور کامل با استخوان فک جوش نخورده باشد. این امر به طور معمول در سنین 14 تا 16 سالگی رخ می‌دهد.

نگه‌دارنده (پلاک‌های متحرک) ارتودنسی با استفاده از باندهای مخصوص پلاستیکی به بخش فوقانی دهان متصل می‌شوند. بیشتر نگه‌دارنده‌ (پلاک‌های متحرک) ارتودنسی جدا شدنی هستند. با این حال، انواع ثابتی هم وجود دارد که از مزایای قابل توجهی برخوردار است.

قرار گرفتن نگه‌دارنده‌ (پلاک‌های متحرک) ارتودنسی در دهان باعث ایجاد مشکلاتی برای بیماران می‌شود؛ چون تا پیش از این چیزی مانند آن در دهان قرار نداشته است. با این حال، نگه‌دارنده‌ (پلاک‌های متحرک) ارتودنسی متصل به بخش فوقانی دهان چندان باعث ایجاد درد و ناراحتی نمی‌شوند. برخی از بیماران گزارش کردند که اتصال نگه‌دارنده‌‌ها (پلاک‌های متحرک) باعث ایجاد فشار بر روی دندان‌ها و احساس درد در سقف دهان، پشت بینی و حتی بین چشم‌هایشان شده است. این فشارها معمولا در عرض چند دقیقه بر طرف می‌شوند.

علاوه بر فشارهای معمول، لحن صحبت کردن کودک نیز به مدت چند روز تغییر خواهد کرد. علاوه‌براین، اتصال نگه‌دارنده‌‌ها (پلاک‌های متحرک) باعث تولید بزاق اضافی در دهان می‌شود. شل شدن دندان‌های جلویی نیز یک امر طبیعی است که با کمی درد و ناراحتی همراه است.

دکتر شاهین شادالوئی؛ ارتودانتیکس

متخصص ارتودنسی از دانشگاه تهران و دارای نظام پزشکی به شماره 61124 است. وی عضو انجمن ارتودنتیست‌های ایران و اروپا است و در زمینه درمان ناهنجاری‌های فک و دندان خدمات ارائه می‌کند.

شما می‌توانید جهت ارتباط با شماره تلفن ذیل تماس حاصل فرمائید:

02122225610

02122265310

آدرس: خیابان شریعتی- خیابان ظفر- روبروی داروخانه لاله- طبقه سوم- پلاک 79- واحد 30

وب سایت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ