تاثیر فوق‌العاده روغن نارگیل در مبارزه با عفونت قارچی کاندیدا

مهرناز زاوه
کاندیدا» یکی از شایع‌ترین علل عفونت‌های خونی در بین بیمارانی است که در بیمارستان بستری بوده‌اند. اگرچه نخستین سد دفاعی برای مقابله با این عامل، استفاده از داروهای ضدقارچ است، اما محققان معتقدند که آنها ممکن است مسبب بروز مقاومت دارویی شوند، بنابراین پزشکان باید شدیدا نسبت به تجویز آن مراقب باشند.

پروفسور کارول کوماماتو و همکارانش از دانشگاه ماساچوست دریافته‌اند در افرادی که سیستم ایمنی آنها حساس است مانند بیمارهای سرطانی یا بیماران پیوندی، یا بچه‌هایی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند و در پاره‌ای موارد افراد سالخورده، قارچی به نام کاندیدا آلبیکنس می‌تواند وارد معده یا جریان خون شود و در نتیجه عفونت‌های کشنده‌ای ایجاد کرده و بر کلیه‌ها، کبد، طحال، ریه‌ها، مغز و دریچه‌های قلب تأثیر بگذارد. افرادی که دچار این عفونت می‌شوند بیماری‌هایشان شدید بوده و اکثرا باید در بیمارستان بستری شوند.
«کاندیدا» یکی از شایع‌ترین علل عفونت‌های خونی در بین بیمارانی است که در بیمارستان بستری بوده‌اند. اگرچه نخستین سد دفاعی برای مقابله با این عامل، استفاده از داروهای ضدقارچ است، اما محققان معتقدند که آنها ممکن است مسبب بروز مقاومت دارویی شوند، بنابراین پزشکان باید شدیدا نسبت به تجویز آن مراقب باشند.
تحقیقات قبلی در این زمینه نشان داده که روغن نارگیل دارای خواص ضدقارچی است؛ و بروز تغییرات در مقدار و نوع چربی می‌تواند باعث تغییر و اصلاح ریززیواگان معدی‌روده‌ای شود. در همین زمینه محققان طی تحقیقی بر روی موش‌ها، به جای رژیم غذایی استاندارد به آنها رژیم غذایی پرچرب شامل چربی، روغن نارگیل یا روغن سویا داده و بعد از ۲۱ روز، شاهد کاندیدا آلبیکنس‌های کوچ کرده به معده موش‌هایی بودند که به آنها روغن نارگیل داده شده بود، که البته به طور قابل توجهی کمتر از موش‌هایی بود که از بقیه رژیم‌های غذایی بهره‌مند شدند.  بنابراین آنها به این نتیجه رسیدند که رژیم غذایی می‌تواند روشی مناسب برای کاهش میزان «کاندیدا» در موش باشد. البته بسط و گسترش این یافته‌ها و انجام آن روی انسان نیازمند تحقیقات و آزمایش‌های بیشتری است. محققان امیدوارند که در همین ارتباط بتوانند مکانیسم‌های نهفته درباره تأثیرات روغن نارگیل و بروز نتایج مشابه در انسان را دریابند. 
(منبع: mayoclinic)

واقعا روغن نارگیل این همه فایده دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ