اختلال در روند درمان HIV در بزرگسالان در صورت کمبود ویتامین D

مهرناز زاوه
استفاده از مکمل‌های حاوی ویتامین D می‌تواند به افرادی که HIV مثبت دارند کمک کند تا سیستم ایمنی‌شان بهتر بتواند عملکرد خود را بازیابی کند.

محققان می‌گویند: «با استفاده از داروهای ضد رتروویروسی، افرادی که دارای HIV هستند می‌توانند بیشتر عمر کنند. هدف ما، درک و شناخت این مسئله است که آیا کمبود ویتامین D باعث کم شدن روند بهبود سیستم ایمنی افرادی می‌شود که تحت درمان HIV هستند یا نه». باید گفت که اگر درمان انجام نشود، HIV به سلول‌های CD4 در سیستم ایمنی بدن حمله کرده و آنها را از بین می‌برد. در واقع HIV سلول‌های CD4 را فریب داده و از ساختار آنها برای ایجاد نسخه‌های مشابه خودش استفاده می‌کند و در سرتاسر بدن پخش می‌شود. وقتی عفونت HIV بدتر شود، سیستم ایمنی بدن فرد ضعیف‌تر و ضعیف‌تر شده و میزان بروز عفونت‌های مختلف در فرد بالا می‌رود.
میزان کافی ویتامین D به افزایش بهبودی سیستم ایمنی در دوران استفاده از داروهای ضد رتروویروسی (HAART) می‌انجامد
تحقیقات نشان می‌دهد ۳۳ میلیون نفر در سرتاسر دنیا آلوده به HIV هستند و ۱.۲ میلیون نفر از آنها در آمریکا زندگی می‌کنند. با پیدایش داروی HAART در سال ۱۹۹۶ – دارویی که ترکیبی از دُزهای مختلف از داروهایی است که روزانه مصرف می‌شود- می‌توان گفت که برای بسیاری از بیمارانی که به این دارو دسترسی دارند، این بیماری که زمانی به عنوان یک بیماری کشنده تشخیص داده می‌شد، حالا به عنوان یک بیماری مزمن شناخته می‌شود. در همین ارتباط، محققان طی ۱۸ ماه، اطلاعات مربوط به ۳۹۸ فردی که HIV مثبت داشتند و تحت درمان HAART بودند مورد بررسی قرار دادند. این اطلاعات شامل میزان ویتامین D افراد در شروع آزمایش و تعداد سلول‌های CD4 در آغاز، ماه سوم، ششم، دوازدهم و هجدهم تحقیق بود.
محققان در تحلیل‌های خود به میزان تغییرات در تعداد سلول‌های CD4 و ارتباط آن با میزان مبنای ویتامین D توجه کردند. آنها دریافتند که شرکت‌کنندگانی که میزان ویتامین D آنها در آغاز آزمایش به قدر کافی بود، نسبت به شرکت‌کنندگانی که کمبود ویتامین D داشتند، عملکرد سیستم ایمنی آنها نسبت به این بیماری بهتر توانست خود را بازیابی کند. بنابراین می‌توان گفت استفاده از مکمل‌های حاوی ویتامین D می‌تواند به افرادی که HIV مثبت دارند کمک کند تا سیستم ایمنی‌شان بهتر بتواند عملکرد خود را بازیابی کند. 
(منبع: mayoclinic)

ام ‌اس و ارتباط آن با کمبود ویتامین D

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ