آیا مصرف متعادل کافئین در دوران بارداری بر IQ کودک تاثیر می‌گذارد؟

مهرناز زاوه
از غذاهایی که زنان باردار باید در دوران بارداری از خوردن آنها پرهیز کنند می‌توان یک لیست بلندبالا تهیه کرد. در همین ارتباط متخصصان می‌گویند وقتی خستگیتان خیلی شدید می‌شود، کمتر کافئین مصرف کنید.

از غذاهایی که زنان باردار باید در دوران بارداری از خوردن آنها پرهیز کنند می‌توان یک لیست بلندبالا تهیه کرد. در همین ارتباط متخصصان می‌گویند وقتی خستگیتان خیلی شدید می‌شود، کمتر کافئین مصرف کنید. اما اگر زنان باردار به میزان متعادلی کافئین در دوران بارداری استفاده کنند، این میزان بر هوش بچه تأثیری نخواهد داشت.
معمولا به زنان باردار توصیه می‌شود که بیش از ۲۰۰ میلی‌گرم در روز کافئین مصرف نکنند، چرا که بیش از این مقدار می‌تواند بر روی جفت تأثیر بگذارد. اگرچه بدن زنان باردار به گونه‌ای است که می‌تواند میزان بالای کافئین را هم کنترل کند، اما متابولیسم بچه طوری است که در حال رشد و تکامل بوده و نمی‌تواند به طور کامل کافئین را متابولیز نماید. علاوه بر این باید گفت که کافئین باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب مادر شده که باید در دوران بارداری شدیدا آن را کنترل کرد.
چیزهای دیگری که حاوی کافئین هستند عبارتند از نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه. باید در نظر داشت که سودا و شکلات و برخی داروهای بدون نسخه که برای سردرد استفاده می‌شود هم حاوی کافئین هستند. در همین رابطه محققان نمونه‌ی خون ۲۱۹۷ زن پا به ماه را هنگام مصرف کافئین مورد بررسی قرار دادند. از آنجایی که طی این تحقیق، میزان مصرف کافئین در زنان بالاتر بوده، محققان معتقدند که این مسئله آنها را قادر ساخت تا به دامنه‌ی گسترده‌تری از مصرف کافئین دسترسی داشته باشند. ماده‌ای که محققان شناسایی کردند، ماده‌ی پاراکسانتین بوده که متابولیت اصلی کافئین است. آنها این ماده را در دو زمان در دوران بارداری بررسی کرده و آن را با میزان IQ بچه و رفتارش در سنین ۴ و ۷ سالگی مقایسه کردند. با اینکه محققان دریافتند که ۱۱ درصد از بچه‌های ۴ ساله دچار چاقی شده و ۷ درصد در سن ۷ سالگی مشکل چاقی پیدا کردند، اما معتقدند که هیچ ارتباطی بین میزان مصرف کافئین و این نمونه‌های چاقی وجود ندارد. 
(منبع: dailymail)

خطر ابتلا به دیابت بارداری در زنانی که پسر حامله‌اند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ