صبحانه کامل بخورید تا نمرات بهتری بگیرید

مهرناز زاوه
خوردن صبحانه باعث بهبود سلامتی، افزایش تمرکز و ارتقای عملکرد شناختی شما خواهد شد.

خوردن صبحانه باعث بهبود سلامتی، افزایش تمرکز و ارتقای عملکرد شناختی شما خواهد شد. با این حال، شواهد چندانی مبنی بر نقش صبحانه در ارتقای عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان وجود ندارد. مطالعات قبلی در انگلستان نشان می‌دهند که ۱۴% از کودکان ۷ تا ۱۵ ساله صبحانه نمی‌‌خورند؛ این در حالی است که ۳۰٪ از آنها تا وقت ناهار هیچ چیز نمی‌خورند. کودکانی که خانواده‌هایشان از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند، بیش از سایر کودکان در معرض پیامدهای بهداشتی ناشی از عدم خوردن صبحانه قرار دارند.
مطالعه حاضر که توسط هانا لیتل‌کات از مرکز توسعه و ارزیابی بهداشت عمومی در دانشگاه کاردیف به انجام رسیده، بزرگ‌ترین مطالعه‌ای است که جهت بررسی تاثیر مستقیم خوردن صبخانه بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان صورت گرفته است.
متخصصین بهداشت عمومی در دانشگاه کاردیف بر روی ۵ هزار کودک ۹ تا ۱۱ ساله از ۱۰۰ مدرسه ابتدایی مطالعه کردند. در این مطالعه، ارتباط بین خوردن صبحانه و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در یک دوره ۶ تا ۱۸ ماهه مورد بررسی قرار گرفته است.
از دانش‌آموزان خواسته شد که فهرستی از مواد غذایی و نوشیدنی‌های مصرفی خود را در ۲۴ ساعت شبانه روز تهیه کنند تا زمان مصرف هر یک مواد غذایی در طول شبانه روز مشخص شود.
بر اساس نتایج به دست آمده، مشخص شد که سطح عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان به طور قابل توجهی با دفعات مصرف صبحانه ارتباط دارد و از سایر اقلام مصرفی در طول روز نیز تاثیر می‌پذیرد. خوردن شیرینی، چیپس، میوه و سبزیجات نقش بسزایی در عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دارد. شانس گرفتن نمره قبولی در میان دانش‌آموزانی که صبحانه می‌خورند، دو برابر بیشتر از آنهایی است که صبحانه نمی‌خورند.
(منبع: mayoclinic)

صبحانه سرشار از پروتئین، بهترین وعده غذایی برای کاهش وزن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ