عادت‌های رایج که به کلیه‌ها آسیب جدی وارد می‌کنند

مهرناز زاوه
یکی از مهمترین وظایف کلیه‌ی شما، تصفیه‌ی خون و از بین بردن مواد سمی و زائد آن است. وقتی در طول روز به اندازه‌ی کافی آب ننوشید، سموم و مواد زائد در بدن جمع شده و می‌تواند آسیب‌های جدی به آن وارد کند.

همانطور که می‌دانید کلیه‌ها اهمیت فوق‌العاده‌ای در سیستم سلامت بدن دارند. کلیه‌ها در واقع در تصفیه‌ی خون، تولید هورمون، جذب مواد معدنی و تولید ادرار نقش مهمی داشته و مواد سمی را از بین برده و اسیدهای بدن را خنثی می‌سازند. سال‌های سال آسیب به کلیه‌ها چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفت و شناخته‌شده نبود، چرا که آنها قادرند حتی با ۲۰ درصد ظرفیت خود هم وظایفشان را انجام دهند. در اینجا به چند عادت شایع اشاره می‌کنیم که باعث بروز فشار به کلیه‌ها و آسیب‌های حاد می‌شود.
۱.اگر به اندازه‌ی کافی آب ننوشید
یکی از مهمترین وظایف کلیه‌ی شما، تصفیه‌ی خون و از بین بردن مواد سمی و زائد آن است. وقتی در طول روز به اندازه‌ی کافی آب ننوشید، سموم و مواد زائد در بدن جمع شده و می‌تواند آسیب‌های جدی به آن وارد کند.
۲.نمک زیاد در رژیم غذایی
بدن شما به سدیم یا نمک نیاز دارد تا بتواند به خوبی کار کند. با این حال اکثر مردم نمک زیادی مصرف می‌کنند که می‌تواند باعث بالا رفتن فشار خون شده و فشار زیادی به کلیه‌ها وارد کند. توصیه می‌شود که بیش از ۵ گرم نمک در روز مصرف نکنید.
۳.کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی
داشتن یک رژیم غذایی کامل و سرشار از سبزیجات و میوه و عاری از مواد زائد برای سلامت کلی بدن شما و عملکرد خوب و درست کلیه‌هایتان بسیار مفید است. بسیاری از کمبودها می‌تواند باعث افزایش خطر سنگ کلیه یا کارکرد نادرست آن شود؛ مثلا ویتامین B6 و منیزیم برای کاهش خطر سنگ کلیه اهمیت فراوانی دارند.
۴.مصرف زیاد پروتئین حیوانی
مصرف زیاد پروتئین خصوصا گوشت قرمز باعث افزایش انباشتگی متابولیکی در کلیه‌ها می‌شود. بنابراین وجود پروتئین در رژیم غذایی به معنای آن است که کلیه‌هایتان باید سخت‌تر کار کرده و این می‌تواند باعث آسیب به آنها یا عدم کارکرد درست در طول زمان شود.
۵.عادت قهوه‌خوری
کافئین هم به مانند نمک باعث افزایش فشار خون شده و فشار زیادی به کلیه‌ها وارد می‌کند. در طول زمان، مصرف زیاد قهوه می‌تواند به کلیه‌ها آسیب وارد کند.
(منبع: mayoclinic)

آیا با رژیم غذایی می توان نارسایی کلیه را درمان کرد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ