سلام به گیاه‌خواری‌‌!

گروهی از متخصصان، گیاه‌خواری را منع می‌کنند و آن را رژیمی ناقص می‌دانند که سلامت جسمی افراد را به خطر می‌اندازد و ازسوی دیگر گروهی بر این اصل پافشاری می‌کنند که گیاه‌خواری نه تنها یک رژیم غذایی سلامت و کامل است، بلکه یکی از بهترین روش‌ها برای مبارزه با برخی بیماری‌های مزمن و بسیاری از سرطان‌هاست.

متخصصان تغذیه و رژیم درمانی از دلایل موافقت و مخالفت خود با رژیم‌های گیاه‌خواری می‌گویند

سلام  به گیاه‌خواری‌‌!

الو دکتر: حرف و حدیث‌های مختلفی درباره رژیم گیاه‌خواری در جهان مطرح است و مباحث ضدونقیض زیادی در این مورد مطرح می‌شود. گروهی از متخصصان، گیاه‌خواری را منع می‌کنند و آن را رژیمی ناقص می‌دانند که سلامت جسمی افراد را به خطر می‌اندازد و ازسوی دیگر گروهی بر این اصل پافشاری می‌کنند که گیاه‌خواری نه تنها یک رژیم غذایی سلامت و کامل است، بلکه یکی از بهترین روش‌ها برای مبارزه با برخی بیماری‌های مزمن و بسیاری از سرطان‌هاست. مناظره متخصصان تغذیه کشور درباره گیاه‌خواری که در شبکه خبر پخش شد یکی از این نشست‌هاست که دیدگاه‌های موافقان و مخالفان گیاه‌خواری را دوستانه در برابر هم قرار داد. دکتر راهبه شاکرحسینی متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر سعید حسینی متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر سید ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و دکتر معنوی متخصص آسیب‌شناسی نکات کاربردی و مفیدی را درباره گیاه‌خواری، محاسن و معایب آن با مخاطبان در میان می‌گذارند. بخش هایی از این مناظره که ابعاد خبری یافت را می خوانید.

هرم غذایی به ما چه می‌گوید

هرم غذایی معروف که همه می‌شناسیم حکایت از چه دستور و برنامه‌ای برای رژیم غذایی دارد‌؟

دکتر مظهری: هرم غذایی از طرف دانشگاه هاروارد مطرح شده و البته تغییراتی هم تا امروز داشته اما آنچه مسلم است اینکه تغذیه ما باید متنوع و متعادل باشد و حداقل در‌بر دارنده چهار گروه اصلی غذا که  نان و غلات و فرآورده‌های غلات است، سبزیجات و میوه‌ها، شیر و لبنیات، گوشت و جایگزین گوشت‌ها که شامل دانه‌ها و مغزها و تخم‌مرغ می‌شود، باشد.

پس رژیم غذایی نرمال ترکیبی است از غذاهای گیاهی و حیوانی؟

دکتر مظهری: بر‌اساس این اندیشه مشخص شده که ما بتوانیم 50‌ریزمغذی و 20‌متابولیت‌  برخی درشت مغذی‌ها را در برنامه غذایی روزانه به میلیاردها سلول برسانیم که اینها شامل 13ویتامین، 16ماده معدنی و 20اسید آمینه است که تعدادی از آنها ضروری است که  8‌مورد از آن برای بزرگسالان و 10‌مورد برای خردسالان است. همین‌طور آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبرهای محلول و نامحلول است.

دکتر شاکرحسینی: در ادامه صحبت‌های همکارم درباره هرم غذایی باید بگویم  الان مسیر به سمت توصیه بیشتر به مصرف میوه‌ها و سبزیجات می‌رود. اخیرا در جدیدترین هرمی که توسط دانشگاه هاروارد  طراحی شده مقدار گوشت و مقدار لبنیات نسبت به هرم قبلی کمتر شده در‌حالی که واحدهای سبزیجات و میوه‌ها افزایش پیدا کرده است. بعد از این هرم یک بشقاب سالم غذایی تنظیم شده که به چهار قسمت تقسیم شده. نصف این بشقاب سبزی و میوه قرار دارد و نصف دیگرش شامل غلات و پروتئین حیوانی و گیاهی است. پس می‌بینیم که الان در مسیری  هستیم که توصیه به مصرف گیاهان و میوه‌هاست و آن هم به‌دلیل آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوکمیکال‌هایی است که تحقیقات نشان می‌دهد در پیشگیری از سرطان‌ها و سکته‌های قلبی موثر بودند و احتمال ابتلا به سرطان پروستات، تخمدان و بیماری‌های کلیوی را کاهش می‌دادند.

ادامه این گزارش را می توانید در شماره 146 مجله «سیب سبز» که هم اکنون روی کیوسک است بخوانید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ