۱۰ باور رایج نادرست درباره یائسگی خانم‌ها

مهرناز زاوه
از تبلیغات داروها گرفته تا انواع کتاب‌های رژیم غذایی، حرف‌های بسیاری درباره یائسگی و سلامت زنان می‌شنویم که به سختی می‌توان فهمید کدامیک از آنها حقیقت دارد. در ادامه ۱۰ باور رایج نادرست در این زمینه را برایتان آورده‌ایم.

از تبلیغات داروها گرفته تا انواع کتاب‌های رژیم غذایی، حرف‌های بسیاری درباره یائسگی و سلامت زنان می‌شنویم که به سختی می‌توان فهمید کدامیک از آنها حقیقت دارد. در ادامه ۱۰ باور رایج نادرست در این زمینه را برایتان آورده‌ایم.
۱.هورمون‌درمانی جایگزین به صورت طبیعی بهتر از هورمون‌درمانی سنتی است!
هیچ شواهدی مبنی بر اثربخشی بیشتر هورمون‌درمانی جایگزین وجودندارد. مطالعات پژوهشی انجام‌شده نیز توجه چندانی به این متد درمانی نداشته‌اند.
۲.دوران یائسگی با ناراحتی‌های ناشی از گرگرفتگی، از دست دادن حافظه و افسردگی همراه است که تا پایان عمر با زنان خواهند بود!
چه تصویر هولناکی! بسیاری از زنان دوره گذار یائسگی را با کمترین میزان ناراحتی سپری می‌کنند و اغلب نیازی به درمان ندارند. گرگرفتگی و سایر ناراحتی‌های مرتبط با یائسگی موقت بوده و روش‌های بسیاری برای مدیریت آنها وجود دارد.
۳.با بالارفتن سن میل جنسی کاهش می‌یابد!
میل جنسی انسان در طول عمر به طور مکرر تغییر می‌کند. این میل از کیفیت رابطه، سلامت روحی و جسمی و بسیاری از عوامل دیگر تاثیر می‌پذیرد. مصرف برخی از داروها بر میل جنسی و کیفیت لذت جنسی اثر می‌گذارند.
۴.سطح تراکم استخوان بیانگر احتمال شکستگی استخوان است!
تراکم استخوان تنها یکی از عوامل موثر بر خطر شکستگی استخوان است. سن، داروهای مصرفی، وضعیت جسمانی و سوابق خانوادگی از جمله عواملی هستند که در این امر دخیل‌اند. شما می‌توانید با مصرف کلسیم و ویتامین D، ورزش، ترک سیگار و چک آپ منظم از شکستگی استخوان‌هایتان جلوگیری کنید.
۵.اگر تا به حال هیچ یک از اعضای خانواده به سرطان سینه مبتلا نشده‌اند، شما هم نخواهید شد!
سابقه خانوادگی سرطان سینه احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. اما ۷۰ تا ۸۰ درصد از زنانی که به سرطان سینه مبتلا می‌شوند، سابقه خانوادگی ندارند.
۶.حاملگی ناخواسته و بیماری‌های منتقله از راه تماس جنسی تنها در زنان جوان رخ می‌دهد!
به طور کلی، زنان بالای ۴۰ سال به مراتب کمتر از زنان جوان حامله می‌شوند. با این حال، متخصصین بر این باورند که بسیاری از حاملگی‌ها به صورت ناخواسته و غیر منتظره رخ می‌دهند. حتی در مواردی که به دنبال پیشگیری نیستید، باید مراقب عفونت‌های مقاربتی باشید. این امر در مورد کسانی که شرکای جنسی متعدد دارند، اهمیت بیشتری دارد. با این حال، کسانی هم که روابط بلند مدت دارند می‌توانند از مزایای اقدامات احتیاطی بهره‌مند شوند.
۷.افزایش وزن و کاهش قدرت و انرژی در سنین بالا اجتناب‌ناپذیر است!
مواجهه با این تغییرات یک امر طبیعی است، اما اجتناب‌ناپذیر نیست. بسیاری از زنان به دلیل عدم فعالیت جسمانی و عادات بد غذایی به این مشکلات دچار می‌شوند. چه باید کرد؟ غذاهای سالم و میان‌ وعده‌های مغذی بخورید و راهی برای ورزش کردن بیابید. مثلا می‌توانید به جای آسانسور از پله‌ها استفاده کنید و یا در کلاس‌های رقص شرکت نمایید.
۸.زنانی که کلسترول بالا دارند، اما بیماری قلبی ندارند، بایداز داروهای کاهنده کلسترول استفاده کنند!
داروهای کاهش‌دهنده سطح کلسترول فراوان هستند؛ اما زمانی که کلسترول بالا با بیماری‌های قلبی همراه نیست، هیچ معیار مشخصی برای استفاده از این داروها وجود ندارد. اگر می‌خواهید از داروهای کاهش‌دهنده سطح کلسترول استفاده کنید، بهتر است به سایر روش‌های موجود نیز نگاهی بیاندازید.
۹.اگر پزشک می‌گوید هیسترکتومی کنید، پس حتما لازم است!
نزدیک به یک‌سوم از زنان آمریکایی در سن ۶۰ سالگی هیسترکتومی می‌کنند (جراحی برداشتن رحم). عمل هیسترکتومی در بسیاری از موارد جان افراد را نجات داده است؛ با این حال، انجام این عمل در برخی موارد ضرورتی نداشته و صرفا شما را در معرض عوارض جانبی جراحی قرار می‌دهد.
۱۰.بهترین راه جلوگیری از بیماری مصرف دارو است!
مصرف دارو نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌ها دارد؛ با این حال، روش‌های بسیاری برای بهبود سطح سلامتی وجود دارد. رعایت رژیم غذایی، فعالیت بدنی و ترک سیگار در صدر این فهرست قرار دارند. گاهی اوقات، تغییر عادات رفتاری تاثیر بیشتری از مصرف قرص و دارو دارد.
(منبع: medicinenet)

جلوگیری از پوکی استخوان پس از یائسگی با رژیم غذایی آسیایی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ