چرا وقتی چربی‌مان بیشتر است، کاهش وزن سخت‌تر می‌شود؟

مهرناز زاوه
اخیرا یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی توانسته پروتئینی را شناسایی کند که قادر است قدرت بدن را برای سوزاندن چربی مسدود کند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که چرا افرادی که اضافه وزن دارند٬ کم کردن وزن برایشان بسیار دشوار است. اخیرا یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی توانسته پروتئینی را شناسایی کند که قادر است قدرت بدن را برای سوزاندن چربی مسدود کند. آنها دریافته‌اند که هرچقدر وزنمان بیشتر باشد٬ میزان بیشتری از این پروتئین در بدن ما تولید می‌شود. این محققان از دانشگاه کمبریج در بریتانیا و توهو در ژاپن اعلام کردند که در تلاشند تا شیوه‌ی روبرو شدن بدن با چاقی و سایر بیماری‌های متابولیسمی را تغییر دهند. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که پروتئینی به نام sLR11 می‌تواند مانع از گرمازایی در بافت‌های چربی شود.
این تیم تحقیقاتی دریافتند که موش‌هایی که نمی‌توانند این پروتئین را تولید کنند وقتی که رژیم غذاییشان کالری بیشتری داشته باشد نسبت به افزایش وزن هم مقاوم‌ترند. در مقایسه با موش‌هایی که دچار کمبود این پروتئین نیستند٬ میزان فعالیت‌های متابلیسمی این موش‌ها افزایش یافته بنابراین کالری را سریع‌تر می‌سوزانند. آنها مشاهده کردند در موش‌هایی که فاقد پروتئین sLR11 هستند٬ ژن‌هایی که به طور طبیعی در بافت‌های چربی قهوه‌ای آنها فعال می‌شوند در بافت‌های چربی سفید فعال‌تر هستند.
طی تحقیقات بیشتر این تیم تحقیقاتی توانست به این نتیجه برسد که پروتئینی که به گیرنده‌های خاصی بر روی سلول‌های چربی متصل است توانایی آنها را برای تحریک گرمازایی و تبدیل چربی به گرما مختل می‌کند. علاوه بر این٬ به نظر می‌رسد که sLR11 میزان کارایی ذخیره‌ی انرژی را در چربی افزایش داده و هر نوع تلاشی برای تولید گرما را متوقف می‌سازد. آنها در بخش نهایی این تحقیق٬ بررسی‌ها را روی انسان انجام داده و دریافتند که میزان بالای خونی که حاوی پروتئین است با سطح بالاتر چربی بدن ارتباط دارد. آنها می‌گویند که sLR11 نقش محافظت از انرژی بدن را به منظور پیشگیری از هدر رفتن انرژی در بافت‌های چربی بر عهده دارد٬ و این وظیفه در افرادی که اضافه وزن دارند و افراد چاق بیش از اندازه رخ می‌دهد.
(منبع: shape)

سه تصور اشتباه درباره کاهش وزن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ