۱۲ غذای فوق‌العاده مغذی برای تقویت سیستم ایمنی کودکان

مهرناز زاوه
مادران به طور معمول نگران رژیم غذایی کودکان خود هستند. آیا فرزندم غذای سالم می‌خورد؟ آیا او به اندازه کافی پروتئین دریافت می‌کند؟ آنتی اکسیدان و ویتامین چطور؟

مادران به طور معمول نگران رژیم غذایی کودکان خود هستند. آیا فرزندم غذای سالم می‌خورد؟ آیا او به اندازه کافی پروتئین دریافت می‌کند؟ آنتی اکسیدان و ویتامین چطور؟ همانطور که می‌بینید، مادران نگرانی‌های زیادی درباره رژیم غذایی کودکان خود دارند. از این رو، یک فهرست کامل از مواد غذایی فوق‌العاده مغذی تهیه کردیم که باید در رژیم غذایی کودکان قرار داده شوند. این مواد غذایی تمام نیازهای تغذیه کودک را برآورده کرده و به رشد و توسعه سیستم ایمنی آنها کمک می‌کنند.
تخم مرغ: مصرف تخم مرغ در حالت پخته، آب پز و نیمرو بسیار مفید است. تخم مرغ یکی از بهترین منابع پروتئین است. حتی زرده تخم مرغ نیز حاوی ویتامین‌ها و مواد آلی ضروری برای کودکان می‌باشد. نیتی دسایی، متخصص تغذیه در رابطه با مزایای خوردن تخم مرغ می‌گوید: «افراد می‌توانند با مصرف تخم مرغ از آنتی اکسیدان‌های ضروری بهره‌مند شوند.»
ماهی سالمون (قزل آلا): دلایل بسیاری برای گنجاندن ماهی در بشقاب غذا وجود دارد. ماهی سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که به رشد مغز و توسعه بینایی کمک کرده و مزایای بسیاری در راستای سلامت جسمانی عرضه می‌کنند. مقالات بسیاری در رابطه با فواید اسیدهای چرب امگا 3 منتشر شده است.
دانه‌ها: انواع دانه‌ها از جمله پسته، گردو، کشمش، خرما، انجیر و غیره برای کودکان مفید هستند. به گفته دکتر دسایی، اگر فرزندتان تمایلی به خوردن این دانه‌ها ندارد، به او آجیل و میوه خشک بدهید تا آنها را به عنوان میان‌وعده بخورد. دانه‌ها فواید بسیاری برای سلامتی دارند.
انواع توت: اندازه توت مهم نیست. توت‌های کوچک و رنگارنگ علاوه بر ظاهر زیبایی که دارند، سرشار از مواد مغذی هستند. والدین می‌توانند از انواع توت در تهیه سالاد میوه برای فرزندان خود استفاده کنند. توت فرنگی، زغال اخته و توت سفید (شاه توت) از رایج‌ترین انواع توت هستند. به گفته دکتر دسایی، توت‌ها فواید پنهان بسیاری دارند که آگاهی از آنها به مطالعات بیشتری نیاز دارد.
صدف خوراکی: «روی» به تقویت سیستم ایمنی، شکل‌گیری پروتئین، ارتقای عملکرد سلولی و ترمیم DNA کمک می‌کند. صدف خوراکی یکی از بهترین منابع روی است. از این رو، کسانی که به غذاهای دریایی علاقه دارند، می‌توانند از این ماده غذایی برای تامین روی مورد نیاز بدن خود استفاده کنند.
میوه‌های رنگی: بشقاب میوه فرزند خود را تنها به سیب، موز و پرتقال محدود نکنید. هر قدر که رنگ میوه‌ها تیره‌تر باشد، ارزش غذایی آنها بالاتر خواهد بود. بنابراین، با خیال راحت از انواع توت، خربزه، انار، هلو و غیره برای پر کردن بشقاب میوه فرزندتان استفاده کنید.
سبزیجات سبز رنگ: اسفناج و شنبلیله از بهترین منابع فولیک اسید و روی هستند و ویتامین‌های زیادی در خود دارند. سایر سبزیجات سبز رنگ را نیز امتحان کنید. این سبزیجات باعث تقویت سیتم ایمنی بدن شده و نقش قابل توجهی در ترمیم DNA دارند. دلایل بسیاری برای گنجاندن سبزیجات سبز رنگ در رژیم غذایی کودکان وجود دارد.
سبزیجات چلیپایی: خانواده کلم را فراموش نکنید؛ گل کلم، کلم بروکلی و کلم قرمز از انواع کلم هستند. کلم علاوه بر خواص ضد سرطانی، به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند.
سبزیجات رنگی: خوردن سبزیجات سبز رنگ برای کودکان از اهمیت بسیاری برخوردار است. اما وقتی بشقاب سبزیجات آنها را تهیه می‌کنید، خود را به سبزیجات سبز رنگ محدود نکنید. کمی خلاق باشد و از هویج، چغندر، فلفل قرمز و زرد، گوجه فرنگی و سیب زمینی شیرین در تهیه بشقاب سبزیجات استفاده کنید. این مواد سرشار از آنتی اکسیدان هستند. مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان فواید بسیاری دارند.
غلات سبوس‌دار: به جای آنکه فقط از نان‌های گندم یا آرد گندم استفاده کنید، سعی کنید نانی بخرید که از غلات سبوس‌دار تهیه شده باشد. این نان‌ها از فیبر بیشتری برخوردارند و نیازهای غذایی کودکان را بهتر تامین می‌کنند.
ماست: اگر کشک صاف توجه فرزندتان را به خود جلب نمی‌کند، از انواع طعم‌دار آن استفاده کنید. ماست هم سرشار از پروبیوتیک است. دکتر دسایی در این زمینه می‌گوید: باکتری‌های خوب موجود در ماست مانع از سلطه باکتری‌های مضر در معده می‌شوند؛ از این رو، از ابتلای کودکان به عفونت معده جلوگیری کرده و به آنها کمک می‌کنند سالم بمانند». این میان‌وعده خوشمزه فواید بسیاری برای کودکان دارد.
سیر و پیاز: با وجود اینکه خوردن سیر و پیاز باعث ایجاد بوی بد در دهان می‌شوند، اما نقش قابل توجهی در مبارزه با باکتری هلیکوباکتر پیلوری در معده دارند. ابتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری در هند بسیار رایج است؛ از این رو، به کودکان توصیه می‌شود که به همراه غذا سیر و پیاز بخورند و پس از صرف غذا از دهان‌شویه و مسواک برای رفع بوی بد دهان استفاده کنند. به این صورت می‌توان کودکان را به رعایت بهداشت دهان و دندان نیز عادت داد. مقالات بسیاری در رابطه با فواید سیر منتشر شده است.
(منبع: mayoclinic)

چه غذاهایی برای سلامت مغزی کودکان مفید است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ