حافظه‌ی بهتر با انجام فعالیت‌های فیزیکی

مهرناز زاوه
تحقیقات جدید نشان می‌دهد افراد مسنی که فعالیت‌های بیشتری دارند یا مثلا بیشتر پیاده‌روی می‌کنند، میزان عملکرد حافظه‌شان از همسن و سالانشان که تحرک چندانی ندارند بیشتر و بهتر است.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد افراد مسنی که فعالیت‌های بیشتری دارند یا مثلا بیشتر پیاده‌روی می‌کنند، میزان عملکرد حافظه‌شان از همسن و سالانشان که تحرک چندانی ندارند بیشتر و بهتر است. در بخش دیگری از این تحقیق آمده که تغییرات ساده در فعالیت‌های فیزیکی مانند پیاده‌روی، بالا رفتن از پله‌ها و یا حتی جست و خیز کردن روی چمن‌ها باعث عملکرد بهتر حافظه‌ی افراد مسن می‌شود. در این تحقیق به عواملی که باعث آسیب به حافظه می‌شود و اغلب به خاطر سالخوردگی و زوال عقل رخ می‌دهد مانند بیماری آلزایمر هم اشاره شده است.
در همین ارتباط، محققان روی ۲۹ فرد جوان ۱۸ تا ۳۱ ساله و ۳۱ فرد در سنین بالاتر یعنی بین ۵۵ تا ۸۲ سال آزمایش‌هایی انجام دادند و به آنها دستگاه ActiGraph نصب کردند تا ببینند چند قدم در روز برداشته، میزان قدرت قدم‌هایشان چقدر بوده و چقدر زمان صرف می‌کنند. علاوه بر این شرکت‌کنندگان یک تست روانشناختی-عصبی را هم انجام دادند و به موجب آن محققان توانستند میزان عملکرد حافظه‌ی آنها، مهارت‌های برنامه‌ریزی و حل مسائل را هم بسنجند. بعد از این آزمایش‌ها، شرکت‌کنندگان در آزمایشگاهی حضور یافته که می‌بایست تست ارتباط نام‌ها با صورت را انجام می‌دادند.
محققان دریافتند افراد مسن‌تری که روزانه قدم‌های بیشتری برداشته بودند نسبت به افرادی که تحرک چندانی نداشتند، در تست‌های حافظه عملکردشان بهتر بود. علاوه بر این‌ها، ارتباط بین تعداد قدم‌های برداشته شده و حافظه در بالاترین سطح خود در تست مطابقت دادن صورت افراد با نام آنها رخ داد که می‌توان گفت شکلی از اطلاعات است که افراد بزرگسال معمولا در به یاد آوردن آنها دچار مشکل هستند. محققان می‌گویند ارتباط بین تعداد قدم‌ها و عملکرد حافظه چندان در افراد جوان چشمگیر نبوده و باید گفت که کمبود فعالیت‌های فیزیکی تأثیری منفی بر قابلیت‌های حافظه‌ی فرد می‌گذارد.
(منبع: medicinenet)

تقویت حافظه با گیاه مریم گلی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ