آیا فرزندتان بیش از حد معمول مریض می‌شود؟

مهرناز زاوه
کودکان به طور معمول بیشتر از بزرگسالان مریض می‌شوند؛ چون سیستم ایمنی بدن آنها به طور کامل توسعه نیافته است. با این حال، آلودگی محیط نیز نقش بسزایی در ابتلای آنها به بیماری‌های مختلف دارد.

کودکان به طور معمول بیشتر از بزرگسالان مریض می‌شوند؛ چون سیستم ایمنی بدن آنها به طور کامل توسعه نیافته است. با این حال، آلودگی محیط نیز نقش بسزایی در ابتلای آنها به بیماری‌های مختلف دارد. اگر فکر می‌کنید که تغذیه سالم و پختن غذاهای خانگی آنها را از بیماری مصون می‌دارد، باید تجدید نظر کنید. ممکن است محیط خانه شما آن‌قدرها هم تمیز نباشد.
محیط خانه پر از مواد غذایی تازه، آب، گرما و زباله‌های نامحدود است؛ عواملی که زمینه رشد و پرورش سوسک‌ها را فراهم می‌کنند. سوسک‌ها ناقل انواع بیماری مانند اسهال، اسهال خونی، تب تیفوئید (حصبه) و وبا هستند.
چرا سوسک‌ها باعث شیوع بیماری می‌شوند؟
سوسک‌ها که حشراتی کثیف و بدبو هستند، مستقیما باعث شیوع بیماری نمی‌شوند بلکه ناقل آن هستند. شاید نفرت‌انگیز باشد، اما سوسک‌ها می‌توانند در هر شرایطی رشد کرده و به زندگی خود ادامه دهند. این حشرات تمایل عجیبی به مدفوع انسان و حیوان و مواد غذایی فاسد دارند. آنها نه تنها از این چیزهای نفرت‌انگیز تغذیه می‌کنند، بلکه باکتری‌های ناقل بیماری را در محیط خانه پخش می‌کنند. انتقال باکتری‌ها به منابع آب و غذا می‌تواند باعث بیماری کودکان شود.
جدای از این مسئله، گفته می‌شود که سوسک‌ها جانداران کشنده‌ای را در روده‌های خود حمل می‌کنند. وقتی سوسک‌ها غذا می‌خورند، این جانداران را از طریق بذاق دهان خود در محیط پیرامون‌شان پخش می‌کنند. این جانداران باعث آلودگی منابع آب و غذا شده و به آسانی وارد بدن انسان می‌شوند. مسئله‌ای که با شیوع بیماری‌های مختلف در انسان همراه خواهد بود.
سوسک‌ها حشراتی هستند که شبانه فعالیت می‌کنند؛ از این رو، یافتن آنها در طول روز دشوار است. بنابراین باید از حشره‌کش‌های اسپری مانند HIT برای کشتن سوسک‌ها استفاده کنید. حشره‌کش‌ها این امکان را به شما می‌دهند که از اسپری آفت‌کش در سوراخ‌ها، ترک‌خوردگی‌ها و مکان‌های احتمالی رشد سوسک‌ها استفاده کنید.
علاوه‌براین، محصولاتی نیز در قالب ژل به بازار عرضه شده‌اند. این ژل‌های سوسک‌کش با کشیدن سوسک‌های کثیف به سمت خود آنها را به طور کامل از بین می‌برند. استفاده مکرر از این ژل‌ها به شما کمک می‌کند که از شر سوسک‌های مزاحم خلاص شوید. سوسک‌هایی که ژل مخصوص را می‌خورند، به لانه برگشته و محتویات ژل را در آنجا پخش می‌کنند. این امر به تدریج کل لانه سوسک‌ها را نابود می‌کند.
سازمان بهداشت جهانی به والدین توصیه می‌کند که علاوه بر در نظر گرفتن اقدامات احتیاطی، از وجود سوسک‌های بیماری‌زا در محیط خانه نیز غافل نشوند تا از سلامت فرزندان خود اطمینان یابند.
(منبع: mayoclinic)

درمان‌های خانگی مطمئن برای آنفولانزا و سرماخوردگی کودکان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ