سوسک‌ها باعث شیوع چه بیماری‌هایی می‌شوند؟

مهرناز زاوه
سازمان بهداشت جهانی در دستورالعمل غذایی خود، سوسک‌ها را به عنوان یک عامل بیماری‌زا معرفی کرده است. در این دستورالعمل عنوان شده است که سوسک‌ها با آلوده کردن منابع آب و غذا باعث شیوع بیماری‌هایی از قبیل اسهال، اسهال خونی، اسهال و استفراغ و غیره می‌شوند.

موضع مورد توجه سازمان بهداشت جهانی در سال جاری مسئله ایمنی مواد غذایی است؛ از این رو، تلاش می‌شود که هشدارهای لازم در زمینه اهمیت ایمنی مواد غذایی و نحوه جلوگیری از آلودگی به مردم داده شود. سازمان بهداشت جهانی در دستورالعمل غذایی خود، سوسک‌ها را به عنوان یک عامل بیماری‌زا معرفی کرده است. در این دستورالعمل عنوان شده است که سوسک‌ها با آلوده کردن منابع آب و غذا باعث شیوع بیماری‌هایی از قبیل اسهال، اسهال خونی، اسهال و استفراغ و غیره می‌شوند.
به توصیه سازمان بهداشت جهانی می‌توانید از اقدامات زیر برای نگهداری از مواد غذایی خود استفاده کنید:
۱.مواد غذایی را در ظروف دربسته نگه دارید.
۲.سطل زباله را از مواد غذایی دور نگه داشته و مرتب تمیزش کنید.
۳.محیط پخت و پز غذا را در بهترین شرایط ممکن نگه دارید (جلوگیری از ترک‌خوردگی و سوراخ).
۴.پاز حشره‌کش برای دفع آفات و آلودگی‌ها استفاده کنید.
۵.حیوانات خانگی را از محیط پخت و پز دور نگه دارید.
سوسک‌ها باعث شیوع این بیماری‌ها می‌شوند:
اسهال: به گزارش سازمان بهداشت جهانی، سوسک‌ها حامل جانداران زنده‌ای هستند که باعث شیوع اسهال می‌شوند. باکتری‌هایی مانند باکتری اشریشیا کلی، سالمونلا، شیگلا و آئروموناس توسط پا و بدن سوسک‌ها حمل شده و در مسیر حرکت آنها پخش می‌شوند. سوسک‌ها باکتری‌های موسوم به سودوموناس را در داخل روده‌هایشان دارند. این عوامل سوسک‌ها را به منبعی برای پخش باکتری‌های اسهال‌زا تبدیل کرده‌اند.
گاستروآنتریت‌ یا ورم معده و روده: گاستروآنتریت‌ یک عفونت حاد است که باعث اسهال، استفراغ و گرفتگی عضلات معده می‌شود و اغلب با تب همراه است. مصرف آب و غذای آلوده به باکتری‌های آلکالی‌ژنز فکالیس، پروتئوس، سودوموناس و سالمونلا باعث ابتلا به این عارضه می‌شود. سوسک علت اصلی انتقال این عوامل بیماری‌زا هستند. این باکتری‌ها را به وسیله مدفوع و پوست سوسک‌ها در محیط اطراف پراکنده می‌شوند. امری که باعث آلودگی آب و مواد غذایی موجود در آشپرخانه خواهد شد.
مسمومیت غذایی: نوعی اختلال گوارشی است که توسط باکتری‌هایی مانند مارسسنس، کلستریدیوم پرفرنژنس و سالمونلا شیوع پیدا می‌کند. سوسک‌ها این باکتری‌ها را در بدن خود حمل می‌کنند.
تب تیفوئید یا حصبه: این بیماری توسط باکتری‌های سالمونلا تیفی شیوع پیدا می‌کند که به واسطه سوسک‌ها در محیط پراکنده می‌شوند. به گزارش سازمان بهداشت جهانی، این باکتری یکی از علل اصلی شیوع حصبه است. وقتی سوسک‌ها بر روی مدفوع آلوده به این باکتری راه می‌روند، آن را به سایر نقاط نیز منتقل می‌کنند. سوسک‌ها می‌توانند باکتری سالمونلا تیفی را به غذا، مواد خام و سطوح پخت و پز در آشپزخانه منتقل کنند.
عفونت منتقله از باکتری‌های مقاوم به دارو: مطالعه منتشر شده در مجله مقاومت به دارو و کنترل عفونت نشان می‌دهد که دستگاه گوارش و بدن سوسک‌ها محل زندگی خطرناک‌ترین باکتری‌ها می‌باشد. بر اساس یافته‌های محققان، گفته می‌شود که باکتری‌های کلبسیلا اکسی‌توکا، کلبسیلا پنومونیه، سیتروباکتر، انتروباکتر، استرپتوکوک و باکتری استافیلوکوکوس که به دارو مقاوم هستند، در بدن سوسک‌ها زندگی می‌کنند (تعداد این باکتری‌های مقاوم به دارو به 12 عدد می‌رسد). اما آنچه که این مطالعه را بیش از پیش مهم جلوه می‌دهد، این یافته است که کودکان بیش از سایر افراد در معرض دریافت این باکتری‌های بیماری‌زا قرار دارند.
کرم‌های روده: سوسک‌ها حامل لارو و تخم کرم‌های انگلی هستند؛ از این رو، به عنوان عامل اصلی رشد کرم‌های روده در کودکان شناخته می‌شوند. این انگل‌های بیماری‌زا که در قالب کرم‌های قلاب‌دار، کرم کروی، کرم سوزنی و کرم نواری زندگی می‌کنند، می‌توانند اعضای خانواده و به خصوص کودکان را به انواع بیماری‌های گوارشی، توقف رشد و کم خونی مبتلا کنند.
عفونت و التهاب مجاری ادراری: سوسک‌ها حامل باکتری‌های کلبسیلا، انتروکوکوس و آلکالی‌ژنز هستند؛ باکتری‌هایی که باعث شیوع عفونت و التهاب مجاری ادراری می‌شوند.
عفونت زخم: بریدن دست در محیط خانه یک امر رایج است. اما آیا می‌دانید سوسک‌ها حامل جاندارانی هستند که باعث عفونت این زخم‌ها می‌شوند؟ عفونت باعث گندیدگی زخم‌ها شده و می‌تواند به قانقاریا و مرگ فرد قربانی منجر شود. یافته‌های به دست آمده از یک مطالعه جدید نشان می‌دهند که علاوه بر باکتری‌های مقاوم به دارو، این جانداران نیز باعث ابتلا به قانقاریا می‌شوند. علاوه‌براین، باکتری‌های اشریشیا کلی و سالمونلا نیز موجب شیوع بیماری‌های سپتی می‌شوند.
اسهال خونی: این بیماری به علت شیوع یک عفونت باکتریایی یا ویروسی در روده بزرگ ایجاد می‌شود. اسهال خونی باعث افزایش دفعات اجابت مزاج و آبکی شدن مدفوع فرد مبتلا می‌شود. این بیماری به علت شیوع شیگلا دیسانتری توسط سوسک‌‌ها منتقل می‌شود.
واکنش‌های آلرژیک: شاید باورش سخت باشد، اما سوسک‌ها نیز باعث آلرژی می‌شوند. به گزارش سازمان بهداشت جهانی، بزاق، ترشحات و پوست بدن سوسک‌ها حاوی صدها عامل آلرژی‌زا است که به انواع واکنش‌های آلرژیک از قبیل درماتیت (التهاب، قرمز شدن و خارش پوست)، خارش، تورم پلک‌ها و اختلالات تنفسی منجر می‌شوند.
آسم: باکتری‌هایی که سوسک‌ها با خود حمل می‌کنند، برای افراد مبتلا به آسم و سایر اختلالات تنفسی بسیار خطرناک هستند؛ این باکتری‌‌ها باعث افزایش تعداد حملات آسم و تشدید ذات‌الریه و اختلالات تنفسی می‌شوند. این عارضه بیش از همه برای کودکان خطرناک است، چون باعث عود حملات آسم و آتوپی می‌شود.
(منبع: NHS)

درمان این فوبیا ملاقات با یک سوسک است+پاسخ روانپزشک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
ندا

ندا

1397-03-15 - 16:22 پاسخ

عالی و اموزنده بود