خطر بروز مشکلات روانی برای مردانی که تازه پدر شده‌اند

مهرناز زاوه
محققان در زمینه‌ی سلامت روانی حدود ۴۳ مورد مطالعاتی را مورد بررسی قرار داده و دریافته‌اند که از هر ۱۰ مرد، یک نفر قبل و بعد از تولد بچه دچار تشویش بوده و در بعضی موارد این تشویش به افسردگی تبدیل می‌شود.

محققان در زمینه‌ی سلامت روانی حدود ۴۳ مورد مطالعاتی را مورد بررسی قرار داده و دریافته‌اند که از هر ۱۰ مرد، یک نفر قبل و بعد از تولد بچه دچار تشویش بوده و در بعضی موارد این تشویش به افسردگی تبدیل می‌شود. محققان می‌گویند: مردان می‌توانند فرایند به دنیا آمدن بچه را کلا فراموش کنند، چرا که بارداری و تولد بچه تا حد زیادی به مادر مربوط می‌شود. این قضیه می‌تواند باعث بدتر شدن موضوع شود. در واقع مردان تقاصای کمک نمی‌کنند چرا که معتقدند این قضیه چندان به آنها مربوط نیست.
علت تشویش و افسردگی در زمان تولد بچه چندان شناخته‌شده نیست. در شرایطی که نتایج حاصل از تحقیقات در این زمینه در افراد مختلف با هم فرق دارد، در برخی تحقیقات مشخص شده که بیش از ۲۰ درصد از والدین از تشویش و افسردگی رنج می‌برند. یکی از متخصصان در این زمینه می‌گوید: زمان بچه‌دار شدن برای بسیاری از والدین زمان محاسبه و سازگاری محسوب می‌شود و طبیعی است که بخواهند عصبی باشند، اما اگر تشویش برای مدت طولانی ادامه داشته و در روند عملکردهای روزانه هم دخیل باشد می‌تواند مشکل ایجاد کند.
علائم تشویش را می‌توان در اکثر موارد نگرانی یا احساس برانگیختگی، زودرنجی و ترس برای امنیت بچه دانست. علائم فیزیکی آن هم شامل تپش قلب، احساس تعرق، خواب نادرست و کم‌اشتهایی است. در این زمینه بهتر است افراد برای برطرف کردن این مشکلات حتما با یک پزشک عمومی مشورت کنند. یکی از متخصصان در این باره می‌گوید: زوج‌ها باید از سلامت روانی خود آگاه باشند؛ از اینکه بدانند چه زمانی بچه‌دار می‌شوند. اقدامات به موقع باعث کاهش شدت این علائم و مدت زمان آنها می‌شود. عوامل خطرزا در این رابطه شامل کمبود حمایت اجتماعی خصوصا از سوی یکی از زوج‌ها، مشکلات مالی و پیشینیه‌ی بیماری روانی است.

آیا مادران می‌توانند باعث بروز افسردگی در دختران خود شوند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ