نکاتی درباره‌ فیبرومیالژیا که تا به حال کسی بهتان نگفته

مهرناز زاوه
درد، چه ناشی از درد مفاصل باشد یا حساسیت یک عضو بدن، به خودی خود آزاردهنده است.

درد، چه ناشی از درد مفاصل باشد یا حساسیت یک عضو بدن، به خودی خود آزاردهنده است. اما زمانی که نتوانید تشخیص دهید چه چیزی مسبب این درد شده تبدیل به شکنجه خواهد شد. متأسفانه این نوع عذاب، کشمکش روزانه‌ی ۵ میلیون آمریکایی است که از «درد مزمن عضلات» رنج می‌برند. این بیماری، به صورت درد و حساسیت خود را نشان می‌دهد که در سرتاسر بدن بروز می‌کند و کم و زیاد می‌شود. در اینجا به نکاتی درباره‌ی این بیماری اشاره می‌کنیم که احتمالا تاکنون نشنیده‌اید.
۱.همه چیز به درد مربوط نمی‌شود
همراه با درد و حساسیت، بسیاری از افرادی که از درد مزمن عضلات رنج می‌برند، سفتی عضلانی را خصوصا هنگام صبح، حالت مورمور یا سوزش یا کرختی در دست‌ها و پاها، مشکلات خوابیدن، انواع سردردها و خستگی مفرط را هم تجربه می‌کنند.
۲.این بیماری قابل تشخیص است
تنها به این خاطر که منشأ درد هنوز مشخص نیست یا در هاله‌ای از ابهام است نشانگر این نیست که پزشکان نمی‌توانند این بیماری را تشخیص دهند. اخیرا دانشکده‌ی روماتیسم‌شناسی آمریکا توانسته ۱۸ نقطه‌ی محرک این دردها را شناسایی کند. اگر در ۱۱ نقطه از این ۱۸ تا درد احساس کنید می‌توان بیماری درد مزمن عضلانی را شناسایی کرد.
۳.به نظر می‌رسد که منشأ این بیماری سیستم عصبی باشد
یکی از شایع‌ترین باورها در این زمینه این است که اختلالی در سیستم عصبی فرد رخ می‌دهد که آستانه‌ی درد این بیماری را تغییر می‌دهد. تحقیقی که در سال ۲۰۱۵ در این زمینه انجام شده نشان می‌دهد سیستم‌های عصبی افرادی که از این بیماری رنج می‌برند نسبت به افرادی که این بیماری را ندارند، به شکل متفاوتی به آن واکنش نشان می‌دهد.
۴.استرس باعث بروز این بیماری می‌شود
بسیاری از بیماران می‌گویند که استرس و فشار فیزیکی و روانی زمینه را برای بروز این بیماری فراهم می‌کند. در واقع این نوع استرس می‌تواند باعث تغییر عملکرد سیستم عصبی فرد شود که متعاقبا به درد می‌انجامد.
۵.یکی از دلایل آن، کمبود ویتامین D است
تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد افرادی که با درد مزمن و زیاد روبرو هستند، به احتمال زیاد نسبت به افرادی که دردی ندارند، دچار کمبود ویتامین D هستند. از آنجایی که نمی‌توان ویتامین D را به میزان زیاد مصرف کرد، پیشنهاد می‌شود که از مکمل‌های حاوی آن استفاده کنید.
۶.این بیماری ارتباط بسیاری زیادی با بیماری دیگری دارد
پزشکان می‌گویند بیماری درد مزمن عضلانی ارتباط بسیاری زیادی با سندروم خستگی مزمن (CFS) دارد. آنها علائم بسیار مشترکی خصوصا در قالب درد و خستگی دارند. اما در شرایطی که خستگی در بین بیمارانی که خستگی مزمن دارند بارزتر و شاخص‌تر است، درد در بین بیمارانی که دچار بیماری درد مزمن عضلانی هستند، بیشتر خود را نشان می‌دهد. یکی از تفاوت‌های بارز این دو آن است که درد مزمن عضلانی، به تدریج آغاز شده و به مرور و طی زمان شدید می‌شود در شرایطی که CFS سریعا خود را نشان داده و ظرف چند روز مقاومت فرد را کم می‌کند.
۷.این بیماری در زنان شایع‌تر از مردان است
زنان سه برابر بیشتر از مردان از این بیماری رنج می‌کشند و هنوز علت این مسئله مشخص نشده است. همچنین از آنجایی که این بیماری ممکن است در هر سنی بروز کند، اغلب زنانی که در سنین ۴۰ سالگی یا بالاتر هستند به آن دچار می‌شوند. از طرفی به نظر می‌رسد برخی عوامل و مؤلفه‌های ژنتیکی هم در خانواده باعث بروز این درد می‌شود.
۸.تأثیر داروها
برای درمان این بیماری، سه دارویی که به تأیید سازمان دارو و غذای آمریکا رسیده برای از بین بردن درد استفاده می‌شود: دولکسیتین، میلناسیپران و پریگابالین. این داروها باعث مسدود شدن سیگنال‌های درد شده، اما نمی‌توانند عوامل مسبب درد را از بین ببرند.
۹.چیزی بیش از یک قرص 
اغلب افرادی که از این بیماری رنج می‌برند از طریق فعالیت‌های فیزیکی، برخی نرمش‌های توأم با تحرک، روش‌های کاهش استرس و فشار مانند یوگا و یک رژیم غذایی سالم می‌توانند درد را کاهش داده و تسکین یابند. برای از بین بردن این درد، تنها قرص جواب نمی‌دهد. تغییر شیوه‌ی زندگی هم می‌تواند عوامل مسبب درد را کم کرده و از بین ببرد. در واقع تلفیقی از داروها و تغییر شیوه‌ی زندگی می‌تواند برای همیشه عوامل مسبب این بیماری و درد آن را از بین ببرد.
(منبع: NHS)

۱۳ اشتباه بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا‌

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ