آیا ورزش همیشه برای قلب مفید است؟

مهرناز زاوه
ورزش و مزیت‌های آن برای قلب برای همه واضح و آشکار است. اما در پاره‌ای موارد ورزش شدید و سنگین می‌تواند کشنده باشد.

ورزش و مزیت‌های آن برای قلب برای همه واضح و آشکار است. اما در پاره‌ای موارد ورزش شدید و سنگین می‌تواند کشنده باشد. به طور طبیعی حفظ سلامت و تندرستی از طریق ورزش می‌تواند باعث پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها شود. مزیت‌های اثبات شده‌ی ورزش شامل کاهش خطر پیشرفت بیماری‌هایی همچون دیابت نوع ۲ ٬ فشار خون بالا٬ پوکی استخوان و سرطان روده است. البته به این موارد باید چیزهایی همچون کاهش وزن٬ کم شدن فشار خون و کاهش میزان لیپوپروتئین کم‌چگال (LDL) را هم افزود.
تأثیر یک برنامه‌ی ورزشی خاص بر هر یک از عوامل خطرزای بالا ممکن است خفیف باشد٬ اما وقتی با تغذیه‌ی خوب همراه باشد٬ تأثیر گسترده‌ای بر سلامت فرد خواهد داشت. با این حال٬ محققان اخیرا دریافته‌اند که انجام ورزش‌های سنگین و استقامتی می‌تواند عواقب شدیدی به دنبال داشته باشد. 
آریتمی بطنی قلب 
آریتمی بطنی قلب (AVC) نوعی اختلال نادر و از طرفی شایع‌ترین بیماری است که منجر به مرگ‌های عروقی حین تمرینات و ورزش‌های شدید می‌شود. مسئله‌ی نگران‌گننده درباره‌ی این بیماری آن است که تا زمانی که یک گرفتگی عروقی شدید پیش نیاید٬ این بیماری علائمی از خون نشان نخواهد داد. این بیماری٬ نوعی بیماری ژنتیکی است که بر یکپارچگی ساختار دیواره‌ی قلب تأثیر می‌گذارد. سلول‌های موجود در دیواره‌ی قلب از طریق پروتئینی به نام دسموزوم به هم مرتبط می‌شوند. وقتی ورزش‌های سنگین انجام می‌دهید٬ دیواره‌ی قلب بیش از حد کش پیدا می‌کند. پیوندهای دسموزوم مسئول حفظ ساختار دیواره‌ی قلب هستند. این پروتئین متشکل از پروتئین‌های مختلفی است که باعث ایجاد اختلال می‌شوند. در مورد بیماری AVC باید گفت که نقص‌هایی در یک یا چند تا از دسموزوم‌ها رخ می‌دهد. این نقص‌ها و اختلالات باعث می‌شود تا دسموزوم‌ها نتوانند با موفقیت دیواره‌ی قلب را مرتبط و پیوسته به هم نگه دارند.
در بیمارانی که AVC دارند٬ حین ورزش٬ سلول‌های قلبی مسیری را ایجاد کرده و باعث ایجاد فواصلی بین سلول‌ها می‌شود. و در عوض زخم‌های بافتی بین سلول‌ها شکل می‌گیرد. این زخم‌های بافتی باعث ضعیف شدن قابلیت قلب تحت فشار برخی ورزش‌ها می‌شود.
(منبع: health)

کشف روشی برای پیش‌بینی آریتمی قلب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ