امکان ندارد،نانوای خاطی را مجازات می کنیم

akahmadi
-همیشه درباره نان سنتی حرف ها و شایعات زیادی شنیده می شود نانی که صدها سال است در سفره مردم جا خوش کرده، وحالا کم کم به پدیده ایی تبدیل شده که هرروز می توان خبرهای ضد و نقضی در باره آن شنید

الو دکتر-همیشه درباره نان سنتی حرف  ها و شایعات زیادی شنیده می شود نانی که صدها سال است در سفره مردم جا خوش کرده، وحالا کم کم به پدیده ایی تبدیل  شده که هرروز می توان خبرهای ضد و نقضی در باره آن شنید. یک روز از وجود جوش شیرین در آن هشدار می دهند و یک روز هم از جوهر قند می گویند.اما این حرفها چقدر واقعیت دارد؟

قاسم زراعت کار رئیس اتحادیه نان سنتی تهران در باره وجود جوهر قند در نان که این روزها شایعه های زیادی درباره آن شنیده می شود به الو دکتر می گوید«تمام این حرفها شایعه است و من تکذیب می کنم. بعضی ها متاسفانه  می خواهند وجهه نان سنتی را که سالیان سال در ایران سابقه دارد را خراب کنند. سابقه نان سنگگ به هزار سال قبل بر می گردد.نان بربری از جنگ جهانی دوم تا کنون د رایران پخته می شود.در حال حاضر 95 درصد از مردم کشور از 72 هزار نانوایی نان سفره اشان را تهیه می کنند.اما عده ایی سودجو می خواهند با وامهای کلانی که گرفته اند نان سنتی را در چشم مردم خراب کنند و نانها ی صنعتی را راه بیندازند.»

زراعت کار معتقد است هیچ نانوایی تا کنون از جوهر قند استفاده نکرده است و به الو دکتر می گوید«در جلساتی که در وزارت بهداشت با حضور بعضی از اعضای شورای شهر و معاونت سلامت وزارت بهداشت برگزار کردیم من به همه با قاطعیت گفتم اگر یک نانوا در نانهایش جوهر قند استفاده کرده باشد ،همین جا جلوی اتحادیه محاکمه اش می کنیم. اصلا دارش می زنیم.این را می گویم به خاطر اینکه هیچ موردی وجود نداشته و وفقط شایعه است. آن هم برای خراب کردن چهره نان سنتی و نانواهای زحمت کش .»

رئیس اتحادیه نان سنتی تهران از نظارت و گشتهای ضربتی به الو دکتر می گوید و اینکه به صورت چرخشی به همه نانوایی ها سر می زنند تا اگر تخلفی هم انجام شده باشد خیلی سریع جلوی ان را بگیرند«نانوایی شغل با حرمتی است. همه نانواها هم افراد با وجدان و هم نوع دوستی هستند وهیچ وقت از موادی استفاده نمی کنند که به سلامت مردم آسیب بزند اما ما هم نظارت خودمان را داریم. همیشه از طرف شورای اصناف و وزارت بهداشت بازرس انجام می شود و از خمیرها نمونه برداری می کنیم تا خدای ناکرده مشکلی نداشته باشد. اما من با قاطعیت می گویم تا امروز هیچ نانوایی از جوهر قند استفاده نکرده است.مردم خیالشان راحت باشد و مثل قدیم نان سنتی بخورند. اگر به مورد مشکوکی برخورد کردند حتما با شماره 124 تماس بگیرند.»

اما جوهر قند چیست و چه بلایی سر سلامت بدن می آورد. مبینا مختاریان کارشناس ارشد صنایع غذایی در این باره به الو دکتر می گوید«جوهر قند یا بلانکیت پودر سفید رنگی است که بیشتر در صنایع کاغذ سازی از آن استفاده می شود.در کارخانه های قند سازی هم برای سفید کردن قند  والبته به میزان مجاز کمتر از 10 میلی گرم در هر لیتر استفاده می کنند.اما استفاده آن در خمیر نان باعث تخمیر و آماده سازی زود هنگام و البته سفید شدن رنگ آن می شود.درباه اینکه چه تاثیر در سلامتی دارد هم باید بگویم جوهر قند وقتی وارد بدن می شود مانع عملکرد آنتی اکسیدانها می شوند.آنتی اکسیدانها فعالیت رادیکال های آزاد را که باعث تخریب سلول می شوند ،مختل می کنند و نبود آنها می تواند باعث سرطان شود.به ویژه سرطانهایی که به دستگاه گوارش مربوط است.»

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
سعید

سعید

1394-09-12 - 22:02 پاسخ

تو که راست میگی بر پدر دروغ گو لعنت