تاثیر مخرب غذاهای چرب روی مغز

مهرناز زاوه
اخیرا محققان دریافته‌اند که افزایش وزن به خاطر رژیم‌های غذایی با چربی بالا می‌تواند باعث از بین رفتن سیناپس‌های مغزی شده، و عمکردهای شناختی فرد را دچار اختلال کند.

اخیرا محققان دریافته‌اند که افزایش وزن به خاطر رژیم‌های غذایی با چربی بالا می‌تواند باعث از بین رفتن سیناپس‌های مغزی شده، و عمکردهای شناختی فرد را دچار اختلال کند. همانطور که می‌دانید سیناپس‌ها به ارتباط بین نورون‌ها یا سلول‌های مغزی در هیپوکامپوس مغز کمک می‌کنند. اما در کنار این خبر بد، خبر خوب این است که داشتن یک رژیم غذایی کم‌چرب به مدت ۲ ماه می‌تواند باعث بازیابی آسیب‌های مغزی ناشی از مصرف غذاهای پرچرب شود.
رژیم‌ غذایی پرچرب یکی از علل اصلی چاقی محسوب می‌شود که در ایالات متحده به یکی از مشکلات شایع سلامت تبدیل شده است. بیش از یک سومِ افراد بزرگسال در ایالات متحده در معرض خطر بیماری قلبی، سکته‌ی مغزی، دیابت نوع ۲ و انواع سرطان قرار دارند.
تأثیرات مغزی ناشی از رژیم‌های غذایی کم‌چرب و پرچرب در موش‌ها
محققان برای اثبات نظریات خود، دسته‌ای از موش‌ها را به طور تصادفی به دو گروه با دو رژیم غذایی تقسیم کردند: یک گروه با رژیم غذایی حاوی ۱۰ درصد کالری از چربی اشباع‌شده و گروه دیگر با غذایی با ۶۰ درصد چربی. محققان دریافتند غذایی که به موش‌ها داده شد به مراتب از غذای فست‌فودی انسان‌ها بهتر و سالم‌تر بود. هر رژیم غذایی حاوی میزان یکسانی از پروتئین و مواد مغذی بود. وزن، مصرف غذا، میزان انسولین و میزان گلوکز خون موش‌ها در هفته‌ی ۴ ، ۸ و ۱۲ بعد از آغاز برنامه‌ی غذایی سنجیده شد. به علاوه محققان میزان عملکرد هیپوکامپوس مغز موش‌ها را هم سنجیدند؛ این ناحیه با یادگیری و حافظه‌ی آنها مرتبط است.
بعد از این آزمایش‌ها، محققان دریافتند زمانی که چربی زیادی در بدن باشد، این مسئله به التهاب مزمن می‌انجامد که به بروز واکنش‌های خودایمنی ناشی از میکروگلیا منتهی می‌شود – سلول‌های گلیال باعث شکل‌گیری نخستین دفاع ایمنی در سیستم عصبی مرکزی بدن می‌شود. از طرفی وقتی موش‌ها همچنان در رژیم غذایی پرچرب بودند، وزنشان اضافه می‌شد و دچار التهاب بیشتر شده و سیناپس‌های بیشتری از دست می‌دادند، در شرایطی که در بین آن دسته از موش‌هایی که رژیم غذاییشان، به رژیم کم‌چرب تبدیل شد، روند عملکرد و کمبود سیناپس‌ها توانست خود را بازیابی کند.
(منبع: health)

تعجب نکنید، این ۷ غذای چرب شکم‌تان را آب می‌کنند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ