آیا خطر ابتلا به سرطان سینه در یائسگی بیشتر است؟

مهرناز زاوه
اگرچه رسیدن به سن یائسگی باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه نمی‌شود، اما احتمال ابتلا به این عارضه در سنین بالا به شکل قابل‌ توجهی افزایش می‌یابد.

اگرچه رسیدن به سن یائسگی باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه نمی‌شود، اما احتمال ابتلا به این عارضه در سنین بالا به شکل قابل‌ توجهی افزایش می‌یابد. برخی از داروهای مورد استفاده برای مدیریت علائم یائسگی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند.
چه عواملی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند؟
برخی از عوامل به طور مشخص باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه می‌شوند. با این حال، داشتن چند عامل خطر به معنای آن نیست که حتما به سرطان سینه مبتلا می‌شوید. همانطور که فقدان عوامل خطر نیز به معنای مصونیت شما نخواهد بود. بسیاری از زنانی که به سرطان سینه مبتلا می‌شوند، یائسه هستند و تنها ۲۰ درصد از آنها کمتر از ۵۰ سال سن دارند. خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که سابقه خانوادگی (ابتلای مادر، خواهر یا دختر) دارند، بیشتر است.
سایر عوامل خطر عبارتند از: داشتن سرطان در یک سینه (که ممکن است عود کند و به سینه دیگر منتقل شود)، یائسگی دیررس (پس از ۵۵ سالگی)، قاعدگی زودرس (قبل از ۱۲ سالگی)، بارداری پس از ۳۰ سالگی و نداشتن فرزند.
آیا درمان جایگزینی با هورمون (HRT) خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد؟
درمان جایگزینی با هورمون برای زنانی تجویز می‌شود که از علائم یائسگی رنج می‌برند. اما این روش درمانی گاها باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه می‌شود. درمان جایگزینی با هورمون در مقایسه با درمان استروژن خطرات بیشتری به دنبال دارد. هر قدر پروسه درمان HRT طولانی‌تر شود، خطر ابتلا به سرطان سینه بالاتر خواهد رفت. ۳ مورد از هر ۱۰۰ مورد ابتلا به سرطان سینه در انگلستان به انجام پروسه درمانی HRT نسبت داده می‌شود.
آیا می‌توانم از سرطان سینه جلوگیری کنم؟
سبک زندگی بر خطر ابتلا به سرطان سینه اثر می‌گذارد. چاقی و اضافه وزن خطر ابتلا به سرطان سینه پس از یائسگی را افزایش می‌دهند. ورزش کردن منظم خطر ابتلا به این عارضه را کاهش می‌دهد. نوشیدن زیاد مشروبات الکلی نیز باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه می‌شود. کشیدن سیگار و داشتن رژیم‌های غذایی ناسالم مانند مصرف بیش از اندازه چربی‌های اشباع نیز شانس ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند.
سرطان سینه چطور تشخیص داده می‌شود؟
تشخیص به موقع سرطان سینه در مراحل اولیه به درمان هرچه بهتر این عارضه کمک می‌کند. در صورتی که این بیماری در همان مراحل اولیه تشخیص داده شود، بیمار شانس بیشتری برای زنده ماندن خواهد داشت. سرطان سینه از طریق خودآزمایی، معاینه پزشک و ماموگرافی تشخیص داده می‌شود. ماموگرافی یک روش تصویربرداری است که در آن از اشعه ایکس برای عکس‌برداری از بافت سینه استفاده می‌شود. هدف از انجام ماموگرافی یافتن ناهنجاری‌های کوچکی است که قابل لمس و مشاهده نیستند.
(منبع: health)

۱۰ باور رایج نادرست درباره یائسگی خانم‌ها

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ