آیا کافئین باعث طاسی می‌شود؟

مهرناز زاوه
۸۵ درصد آقایانی که بیش از ۵۰ سال دارند دچار ریزش یا نازک شدن موها می‌شوند. طاسی دلایل متنوعی داشته و کافئین ارتباط عجیبی با این مشکل دارد.

۸۵ درصد آقایانی که بیش از ۵۰ سال دارند دچار ریزش یا نازک شدن موها می‌شوند. آلوپسی آندروژنیک یا طاسی با الگو شایع‌ترین نوع طاسی است که یک سوم آقایان و خانم‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. طاسی دلایل متنوعی داشته و کافئین ارتباط عجیبی با این مشکل دارد.
طاسی و رژیم غذایی
برخی از جوانب رژیم غذایی با ریزش مو، اما نه طاسی، مرتبط هستند. کمبود روی و آهن، کمبود شدید پروتئین، اسیدهای چرب و کالری به میزان زیاد و کمبود ویتامین D همگی می‌توانند موجب ریزش مو شوند. کافئین، ماده‌ای تلخ مزه که در چای، قهوه، شکلات و دانه کولا وجود دارد، به عنوان علت طاسی شناخته نمی‌شود. در واقع، شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند کافئین می‌تواند موجب توقف فرآیندی شود که باعث طاسی می‌شود.
طاسی و DHT
به نظر می‌رسد طاسی با فولیکول‌هایی که به طور ژنتیکی به DHT (دی‌هایدرو تستوسترون) حساس هستند آغاز می‌شود. وقتی این فولیکول‌های مو برای مدت طولانی در معرض DHT قرار می‌گیرند، شروع می‌کنند به کوچک‌تر شدن و نهایتاً تولید مو را متوقف می‌کنند. تحقیقی که در ژورنال بین‌اللمی درماتولوژی منتشر شد نشان می‌دهد وقتی کافئین به محیط کشت فولیکو‌ل‌های مویی که از آقایان دارای آلوپسی آندروژنیک گرفته شده بود اضافه شد توانست رشد موها را تحریک کند. البته آن فولیکول‌های مو هنوز رشد می‌کردند.
نتیجه‌گیری
هیچ مدرکی که نشان دهد کافئین باعث طاسی می‌شود وجود ندارد، کافئین در واقع می‌تواند برای بهبود طاسی مفید نیز باشد. برای آلوپسی آندروژنیک می‌توان از درمان‌های پزشکی، راه‌کارهای از قبیل پوشاندن سر با کلاه گیس یا گزینه‌های دیگر استفاده نمود.
(منبع: mayoclinic)

آیا مصرف مکمل‌های افزایش تستوسترون موجب طاسی می‌شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ