نشانه‌های اختلال هورمونی- قسمت دوم

مهرناز زاوه
محققان معتقدند کاهش میزان هورمون‌ها یا تغییرات سریع در میزان تولید آنها باعث افسردگی می‌شود.

در قسمت نخست این مطلب به برخی از نشانه‌های اختلال هورمونی اشاره کردیم. در اینجا به برخی دیگر از نشانه های شایع آن اشاره می‌کنیم.
خستگی مداوم
آیا همیشه احساس خستگی دارید؟ باید گفت که خستگی یکی از علائم اختلال هورمونی است. میزان زیاد پروژسترون باعث می‌شود که احساس خواب‌آلودگی داشته باشید. و اگر تیروئید شما میزان کمی هورمون تیروئید تولید کند٬ باعث کاهش انرژی شما می‌شود.
تغییر خلق و خو و افسردگی
محققان معتقدند کاهش میزان هورمون‌ها یا تغییرات سریع در میزان تولید آنها باعث افسردگی می‌شود. استروژن بر مواد شیمیایی اصلی مغز نظیر سروتونین٬ دوپامین و نوراپینفرین تأثیر می‌گذارد. اما سایر هورمون‌ها مانند انتقال‌دهنده‌های عصبی که از همین مسیر عبور می‌کنند در وضعیت احساسی شما نقش دارند.
اشتها و افزایش وزن
وقتی احساس زودخشمی یا افسردگی دارید٬ مخصوصا زمانی که میزان استروژن بدن شما کم شده باشد٬ دوست دارید بیشتر غذا بخورید. به خاطر همین است که کاهش میزان هورمون‌ها با افزایش وزن ارتباط مستقیم دارد.
سردرد
عوامل زیادی می‌توانند باعث بروز سردرد شوند. اما برای برخی از زنان کاهش میزان استروژن یکی از علل اصلی آن است. به خاطر همین است که اکثر آنها پیش از قاعدگی یا حین آن دچار سردرد می‌شوند٬ چون میزان استروژن آنها بسیار پائین است. 
خشکی واژن
ممکن است هرازگاهی دچار این وضعیت بشوید. اما اگر اغلب دچار خشکی یا التهاب واژنی شدید٬ علت آن می‌تواند میزان کم استروژن باشد. این هورمون به بافت‌های واژنی کمک می‌کند تا مرطوب بماند. اگر میزان استروژن شما به خاطر اختلال هورمونی کاهش یابد٬ می‌تواند باعث کاهش ترشحات واژنی شده و به سفتی آن بیانجامد.
کمبود میل جنسی
بسیاری از مردم فکر می‌کنند تستسترون هورمونی مردانه است٬ اما بدن زنان هم این هورمون را تولید می‌کند. اگر میزان تستسترون شما از سطح عادی کمتر است٬ احتمالا تمایل زیادی برای رابطه‌ی جنسی نخواهید داشت.
تغییرات سینه
کاهش میزان استروژن می‌تواند باعث کاهش تراکم بافت‌های سینه‌ی شما شود. و افزایش این هورمون می‌تواند این بافت‌ها را سفت و ضخیم کند٬ در حدی که گاهی ممکن است برآمدگی یا کیست ایجاد شود. اگر تغییراتی در سینه خود دیدید با پزشک خود مشورت کنید.
(منبع: webmd)

درمان‌ خانگی عادت ماهانه‌ی نامنظم با گل بامیه و پاپایا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ