ویروس‌ها اثر انگشت ما هستند

مهرناز زاوه
تعدادی از محققان دانشگاه هلسینکی و دانشگاه ادینبرگ برای اولین بار کوشیده‌اند تا مواد ژنتیکی ویروس انسانی را از استخوان‌های انسان‌ها در زمان قدیم پیدا کنند.

تعدادی از محققان دانشگاه هلسینکی و دانشگاه ادینبرگ برای اولین بار کوشیده‌اند تا مواد ژنتیکی ویروس انسانی را از استخوان‌های انسان‌ها در زمان قدیم پیدا کنند. در این تحقیق آنها اسکلت‌های باقیمانده از کشته شدگان جنگ جهانی در میادین نبرد کارلیا را مورد آزمایش و ارزیابی قرار دادند.
سوای عفونت، بعد از گذشت سال‌ها می‌توان ویروس‌های بسیاری از بافت‌ها و DNA آنها را بررسی و آزمایش کرد. اگرچه مواد ژنتیکی آنها در بسیاری از اندام‌هایشان بررسی و شناسایی شده است، اما محققان ثابت کرده‌اند که DNA ویروسی هم در استخوان آنها دیده شده است.
بافت‌های انسانی به مانند یک آرشیو همیشگی هستند که می‌توانند اثرات ویروس‌هایی را در خود ذخیره کنند که یک فرد در طول زندگی خود با آنها روبرو شده است. محققان در این تحقیق توانستند وجود پاروویروس‌های DNA را در استخوان‌های مجروحان فنلاندی در جنگ جهانی دوم شناسایی کنند که در تماس با شرایط آب و هوایی ناهمونی در فنلاند قدیم بودند که جزو قلمرو روسیه‌ی فعلی بوده تا اینکه در نهایت چند سال قبل به وطن خود بازگشتند.
محققان در تحقیقات خود بر روی نمونه ۱۰۶ فرد بیمار و DNA ویروسی که در نیمی از آنها مشاهده شد آزمایش‌هایی انجام دادند. از طریق تحلیل و ارزیابی ژن‌های ویروسی در نمونه‌های انسان‌ها در زمان قدیم، می‌توانیم درک و شناخت عمیق‌تری از این مسئله پیدا کنیم که ویروس‌ها چگونه رشد کرده و گسترش یافتند. از مقایسه‌ی این نتایج با ویروس‌های مربوط به نمونه‌های معاصر و قدرت عفونت آنها می‌توانیم قدرت و توانایی خود را برای پیشگیری از بیماری‌های عفونی و از بین بردن آنها افزایش دهیم.
در همین ارتباط، استخوان دو نمونه از این کشته شدگان مورد بررسی قرار گرفت که DNA آن از نوعی پاروویروس بود و هرگز در کشورهای اسکاندیناوی منتشر نشده بود. این اطلاعات همراه با مشخصات مربوط به DNA این انسان‌ها نشان داد که به احتمال زیاد آنها از سربازان ارتش سرخ بودند. ترکیب اینچنینی از DNA انسانی و ویروسی می‌تواند به ما کمک کند تا بتوانیم اطلاعات بیشتری در مورد افرادی که اخیرا مرده‌اند پیدا کرده و دریابیم که انسان‌های دوران کهن چگونه به دور دنیا کوچ می‌کردند.
(منبع: mayoclinic)

معرفی می کنیم؛ مرگبار‌ترین ویروس‌ های دنیا!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ