روش‌هایی برای بهبود اختلال هورمونی-قسمت اول

مهرناز زاوه
اگر درباره‌ی هورمون‌ها و نقش آنها اطلاعات کافی داشته باشید بهتر می‌توانید آمادگی تغییرات هورمونی را داشته یا علائم آن را کاهش دهید.

اگر درباره‌ی هورمون‌ها و نقش آنها اطلاعات کافی داشته باشید بهتر می‌توانید آمادگی تغییرات هورمونی را داشته یا علائم آن را کاهش دهید. در اینجا به راه‌هایی اشاره می‌کنیم که باعث بهبود وضعیت اختلال هورمونی می‌شود.
۱.از خوردن چربی‌های غیراشباع حاوی امگا۳ پرهیز کنید
حدود ۹۷ درصد از بدن انسان از چربی‌های اشباع شده و غیراشباع ساخته شده و تنها ۳ درصد این چربی‌ها، چربی‌های غیراشباع هستند. نیمی از این سه درصد چربی‌های حاوی امگا۳ است. روغن سبزیجات دارای میزان بالایی از چربی‌های غیراشباع هستند و این روغن‌ها در بدن ما جایگزین چربی‌های اشباع شده شده‌اند. بدن ما برای بازسازی سلول‌ها و تولید هورمون به این چربی‌ها نیاز دارد. وقتی به جای میزان مورد نیاز بدن، به میزان زیادی چربی‌های غیراشباع به  آن می‌دهیم، بدن هم چاره‌ای ندارد جز آنکه این چربی‌ها را با سلول‌های ما حین ترمیم سلول‌ها یا تولید آنها تلفیق کند. مشکل آنجاست که چربی‌های غیراشباع شدیدا ناپایدار بوده و به راحتی در بدن اکسیده می‌شود که این مسئله به بروز التهاب و تغییرات سلولی می‌انجامد. پیشنهاد می‌شود که از خوردن روغن سبزیجات، روغن بادام زمینی، مارگارین، روغن کانولا یا سایر روغن‌هایی که باعث تغییر شیمیایی چربی‌ها می‌شوند خودداری کنید.
۲.مصرف کافئین را کم کنید
حقیقت این است که مصرف زیاد کافئین می‌تواند در هورمون‌های درون‌ریز بدن اختلال ایجاد کند. سعی کنید به جای کافئین از دمنوش‌های گیاهی استفاده کنید. اگر نمی‌توانید مصرف کافئین را کم یا قطع کنید، سعی کنید یواشکی یک قاشق روغن نارگیل را به فنجان قهوه خود اضافه کرده و خوب هم بزنید.
۳.از مصرف توکسین‌ها خودداری کنید
توکسین‌ها در آفت کش‌ها، مواد پلاستیکی، مواد شیمیایی خانگی و حتی تشک‌ها وجود دارد که می‌توانند باعث ایجاد اختلال در هورمون‌های بدن می‌شود. اگر تعادل هورمونیتان به هم خورده یا در تلاشید که باردار شوید، از این مواد دوری کنید. تا حد امکان از گرما دادن یا بسته‌بندی غذا در ظرف‌های پلاستیکی خودداری کنید. از آفت کش‌های شیمیایی و یا تمیزکننده‌ها هم استفاده نکنید.
۴.ورزش سبک
اگر دچار اختلال هورمونی شده‌اید، تمرینات ورزشی شدید می‌تواند در کوتاه‌مدت باعث بدتر شدن اوضاع شود. این میان، خواب اهمیت زیادی دارد، خصوصا در دوران متعادل شدن وضعیت هورمون‌ها، بنابراین بر تمرینات سبک‌تر مانند پیاده‌روی یا شنا تمرکز کرده و از انجام تمرینات شدید و طاقت فرسا خودداری کنید.
(منبع: health)

نشانه‌های اختلال هورمونی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ