چطور از گرگرفتگی یائسگی جلوگیری کنیم؟

مهرناز زاوه
شدت و مدت زمان گرگرفتگی در زنان یائسه مختلف متفاوت است. برخی از زنان در یک دوره کوتاه مدت از این عارضه رنج می‌برند. بعضی‌ها نیز تا پایان عمر با آن دست‌وپنجه نرم خواهند کرد.

گرگرفتگی یکی از شایع‌ترین علائمی است که زنان در سن یائسگی تجربه می‌کنند. این عارضه با احساس گرمای ناگهانی در بالا تنه همراه است. گرگرفتگی گاها از صورت، گردن و قفسه سینه آغاز شده و به سایر نقاط بدن انتقال می‌یابد. علت گرگرفتگی هنوز مشخص نیست، اما این عارضه به تغییر وضعیت گردش خون نسبت داده می‌شود. وقتی عروق خونی نزدیک به سطح پوست گشاد می‌شوند، گرگرفتگی رخ می‌دهد. برخی از زنان در این وضعیت عرق می‌کنند، یا دچار لرز شده و با افزایش ضربان قلب مواجه می‌شوند.
گرگرفتگی تا چه مدت ادامه می‌یابد؟
شدت و مدت زمان گرگرفتگی در زنان یائسه مختلف متفاوت است. برخی از زنان در یک دوره کوتاه مدت از این عارضه رنج می‌برند. بعضی‌ها نیز تا پایان عمر با آن دست‌وپنجه نرم خواهند کرد. به طور کلی، شدت گرگرفتگی در طول زمان کاهش می‌یابد.
چطور می‌توانم از گرگرفتگی جلوگیری کنم؟
جلوگیری از بروز گرگرفتگی در دوران یائسگی غیر ممکن است؛ با این حال، عوامل محرک بسیاری وجود دارند که باعث بروز و یا تشدید این عارضه می‌شوند. برای کاهش احتمال گرگرفتگی از عواملی مانند استرس، مصرف کافئین، الکل، غذاهای تند، لباس تنگ، گرما و کشیدن سیگار خودداری کنید.
همچنین می‌توانید با رعایت موارد زیر تا حدی از بروز گرگرفتگی جلوگیری کنید:
•اتاق خوابتان را خنک نگه دارید؛ در طول روز از پنکه استفاده کنید و لباس‌های نازک و نخی بپوشید.
•به هنگام مواجهه با علائم گرگرفتگی، عمیق و آرام نفس بکشید (۶ تا ۸ تنفس در دقیقه).
•روزانه ورزش کنید. پیاده‌روی، شنا، رقص و دوچرخه‌سواری گزینه‌های خوبی هستند.
•از بالش خنک استفاده کنید؛ بالش‌های خنک به کاهش احتمال بروز گرگرفتگی کمک می‌کنند.
قبل از انجام درمان جایگزینی با هورمون (HRT) با یک پزشک متخصص مشورت کنید. این روش درمانی در بسیاری از موارد مانع گرگرفتگی می‌شود. علاوه‌ بر این، به رفع سایر علائم یائسگی مانند خشکی واژن نیز کمک می‌کند. اگر شرایط انجام درمان هورمونی را ندارید، می‌توانید از داروهای تجویزی و داروهای بدون نسخه استفاده کنید. داروهای بدون نسخه عبارتند از ویتامین ب‌.کمپلکس، ویتامین E و ایبوپروفن. داروهای تجویزی نیز شامل کلونیدین (داروی فشار خون) و قرص‌های ضدبارداری هستند.
آیا روش‌های دیگری هم برای درمان گرگرفتگی وجود دارد؟
شواهد نشان می‌دهند که برخی از درمان‌های جایگزین مانند داروهای گیاهی به تسکین علائم یائسگی مانند گرگرفتگی کمک می‌کنند. با این حال، تایید اثربخشی این داروها به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.
از آنجایی که داروهای گیاهی عوارض جانبی دارند، بهتر است قبل از مصرف آنها با پزشک خود مشورت کنید. داروها و ترکیبات گیاهی زیر به تسکین گرگرفتگی کمک می‌کنند:
محصولات حاوی سویا: استروژن‌های گیاهی مانند ایزوفلاون که در محصولات حاوی سویا یافت می‌شود، اثراتی مشابه استروژن داشته و باعث تسکین علائم گرگرفتگی می‌شود.
کوهوش سیاه: مطالعات نشان می‌دهند که مصرف کوتاه مدت (۶ ماه یا کمتر) کوهوش سیاه به درمان گرگرفتگی و تعریق شبانه کمک می‌کند.
بذر کتان: تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف بذر کتان احتمال بروز گرگرفتگی را کاهش می‌دهد.
(منبع: womenshealth)

درمان‌ خانگی گُرگرفتگی با پاپایا و آب لیمو

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ