وسایلی که در خانه باعث عطسه‌ی شما می‌شوند

مهرناز زاوه
اگرچه گرد و خاک یکی از عوامل عمده عطسه‌های پی در پی است، اما عوامل دیگری هم در بروز این مساله بی‌تاثیر نیستند.

اگرچه گرد و خاک یکی از عوامل عمده عطسه‌های پی در پی است، اما عوامل دیگری هم در بروز این مساله بی‌تاثیر نیستند.
چوب صندل معطر
همه‌ی ما دوست داریم که خانه‌مان بویی مثل گل یاس یا ساحل دریا داشته باشد. اما تحقیقات نشان می‌دهد که رایحه‌های خانگی مانند اسپری‌های خوشبوکننده اتاق، نورپخشان‌ها و شمع‌ها یکی از دلایل اصلی حساسیت‌های تنفسی هستند. در واقع، هر نوع عطر قوی می‌تواند آزاردهنده باشد و باعث تحریک عطسه شود.
جاروبرقی
معمولا از جاروبرقی با هدف رها شدن از شر مواد حساسیت‌زا مانند گرد و خاک و کرک حیوانات خانگی استفاده می‌کنید. اما جالب است بدانید که این ماشین کاری خلاف این انجام می‌دهد و باعث بیرون آمدن آت و آشغالی می‌شود که محرک عطسه هستند و در هوا پخش می‌شوند. پیشنهاد می‌شود که هر شش ماه یک بار فیلتر هوای جاروبرقی خود را تمیز نموده و کیسه‌ی آن را وقتی به سه چهارم میزان خود رسید تعویض کنید.
گلدان پر از گل
نه، از تمیز کردن و رسیدن هفتگی به گل‌های خانگی خود دست برندارید. اما بدانید گیاهانی مانند امبروسیا می‌توانند گرده‌های کوچکی تولید کنند که با باد جا به جا شده و باعث ایجاد حساسیت می‌شود. این مسئله شامل گیاهانی نیست که توسط حشرات گرده‌افشانی انجام می‌دهند. بوی قوی بعضی از گل‌ها می‌تواند تحریک‌کننده بوده و باعث بروز عطسه شود.
آفتاب‌گیرترین اتاق
شاید برایتان تعجب‌آور باشد که بدانید به مانند هوای سرد، نور درخشان خورشید هم یکی از عوامل تحریک‌کننده‌ی عطسه است. این پدیده را به نام عطسه در واکنش به نور می‌شناسند.
اسباب‌بازی‌های فرزندتان
اسباب‌بازی‌های نرم معمولا ذرات ریز گرد و خاک ریز را در خود نگه می‌دارند و باید گفت که تقریبا ۲۰ میلیون آمریکایی نسبت به این چیزهای ریز حساسیت دارند، بنابراین اگر ملافه‌های خود را به طور مرتب می‌شویید و هنوز دماغتان فسفس می‌کند، باید جعبه‌ی اسباب‌بازی‌های فرزندتان را چک کنید.
اگر حیوانات اسباب‌بازی کودکتان شما قابل شستشو هستند، می‌توانید هر چند ماه یک بار آنها را داخل ماشین لباسشویی بریزید. برای اینکه خراب نشوند می‌توانید ابتدا آنها را داخل یک روبالشی بپیچید. 
(منبع: medicinenet)

عطسه کنید تا سلامت بمانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ