استفاده از پروتئین ولکرو برای مطالعه پیرامون بارورسازی

مهرناز زاوه
محققان دریافته‌اند که مولکولی شبیه پروتئین ولکرو که برای اسپرم مرد بسیار ضروری و واجب است و می‌تواند طی باروری در کرم‌های لوله‌ای به تخم‌ها بچسبد٬ درست شبیه مولکول‌هایی است که در نمونه‌های انسانی در ۱۰ سال قبل کشف شده است.

محققان دریافته‌اند که مولکولی شبیه پروتئین ولکرو که برای اسپرم مرد بسیار ضروری و واجب است و می‌تواند طی باروری در کرم‌های لوله‌ای به تخم‌ها بچسبد٬ درست شبیه مولکول‌هایی است که در نمونه‌های انسانی در ۱۰ سال قبل کشف شده است. آنها معتقدند که این یافته‌ها می‌تواند به درمان بهتر باروری و راه‌های پیشگیری از بارداری بیانجامد. محققان می‌گویند: انسان‌ها و کرم‌ها دارای نیایی مشترکی هستند که ۷۰۰ میلیون سال قبل می‌زیسته و این کشف باعث می‌شود تا بتوانیم شناخت کافی نسبت به ویژگی‌های ژنتیکی و مسیرهای باروری مشترک آنها به دست بیاوریم.
محققان در این زمینه دریافتند که پروتئینی شبیه ولکرو به نام SPE-45 در کرم‌های C.elegans وجود دارد که به اسپرم‌ها کمک می‌کند تا در طول بارورسازی به تخم‌ها بچسبند. این پروتئین درست به مانند پروتئینی است که ۱۰ سال قبل در انسان شناسایی شد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که محققان می‌توانند از کرم‌ها برای مطالعه‌ی باروری در انسان‌ها استفاده کنند. آنها در تحقیق جدید خود٬ دریافتند که کرم‌های لوله‌ای فاقد پروتئین SPE-45 هستند که اسپرم تولید می‌کند و طبیعی به نظر می‌رسد٬ اما نمی‌تواند تخم‌ها را بارور کند. این مشکل درست به مانند مشکلی است که در اسپرم انسان‌ها و سایر پستاندارانی مشاهده شده که فاقد پروتئین ایزومو هستند.
در همین ارتباط٬ آنها DNA کرم‌ها و انسان را با هم مقایسه کرده و توانستند مولکول دوگانه‌ای از SPE-45 و ایزومو را بسازند که قادر است ناباروری را در کرم‌ها درمان کند. در واقع یافتن ژن‌های باروری جدید در کرم‌ها می‌تواند به محققان کمک کند تا درک و شناخت بیشتری از معیار مولکولی باروری انسان به دست بیاورند.
از هر هشت زوج آمریکایی٬ یک زوج دچار ناباروری هستند. در دوسوم این موارد٬ این مشکل را می‌توان هم در مردان دید و هم در زنان٬ اما در حدود یک سوم موارد٬ هیچ توضیح مشخصی وجود ندارد.
(منبع: NHS)

آثار امواج مغناطیسی در ناباروری نسل جدید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ