۹ دلیل عجیب برای عدم موفقیت در کاهش وزن

مهرناز زاوه
تلاش نافرجام برای کاهش وزن می‌تواند شما را ناامید کند. اما بدانید که موفقیت‌های بزرگ یک شبه به دست نمی‌‌آیند.

کاهش مقدار کالری مصرفی و ورزش منظم دو راهکار اصلی برای موفقیت در برنامه کاهش وزن هستند. تلاش نافرجام برای کاهش وزن می‌تواند شما را ناامید کند. اما بدانید که موفقیت‌های بزرگ یک شبه به دست نمی‌‌آیند. در ادامه دلایلی مطرح شده‌اند که ممکن است یکی از آنها همان دلیلی باشد که شما را از کاهش وزن باز داشته است.
۱.عوارض سفر هوایی
وسوسه سفر اغلب بر ما چیره می‌شود؛ اما نباید بگذاریم که عوارض سفر ما را از دست‌یابی به اهداف‌مان باز دارند! یافته‌های به دست آمده از تحقیقات اخیر نشان می‌دهند وقتی به خارج از کشور سفر می‌کنیم، ساعت بدن تغییر کرده و عادات غذایی‌مان مختل می‌شوند. این عوارض سیستم گوارشی انسان را دگرگون می‌کنند و ممکن است باعث افزایش وزن شوند. ممکن است راهی برای تغییر برنامه سفر وجود نداشته باشد؛ در این شرایط، بهتر است آب کافی بخورید و با مصرف پروبیوتیک‌ها خود را در بهترین فرم ممکن نگه دارید.
۲.چشم‌پوشی از وزنه زدن
کارشناسان بر این باورند که قلب نقش بسزایی در کاهش وزن دارد. اما برای آنکه از دست‌یابی به نتایج دلخواه خود اطمینان یابید، بهتر است وزنه بزنید و از وزنه‌های سنگین هم نترسید! وقتی با وزنه‌های سنگین‌تر از حد معمول کار می‌کنید، نیازهای بدن تغییر پیدا می‌کنند؛ البته این کار باعث چاق شدن شما نخواهد شد. بلند کردن وزنه‌های سنگین باعث افزایش سطح هورمون در بدن شده و سوخت و ساز طبیعی بدن را در ۲۴ ساعت آینده افزایش می‌دهد.
۳.مصرف کمترین کالری ممکن
مصرف مواد غذایی کم کالری ممکن است فریبنده باشد؛ چون بسیاری از این مواد غذایی دارای سدیم، شکر و مواد افزودنی شیمیایی هستند که شرکت تولید کننده برای جایگزینی مواد مغذی در محصول خود از آنها استفاده می‌کند. این محصولات مواد مغذی کمتری داشته و سبک‌تر هستند؛ از این رو، شما را به خوردن غذای بیشتر وا می‌دارند. به جای آنکه همیشه از محصولات کم چرب یا بدون چربی استفاده کنید، بهتر است اندازه هر پرس غذای خود را کنترل کنید.
۴.خواب ناکافی
کاهش وزن مثل یک کار تمام وقت است؛ بنابراین، اگر به دنبال کاهش وزن هستید، باید به اندازه کافی بخوابید. انجام تمرینات روزانه به انرژی مازاد نیاز دارد. خواب ناکافی باعث می‌شود که اشتهای کاذب بر شما چیره شود. بهتر است حداقل ۷ ساعت در شبانه‌‌روز بخوابید!
۵.پروتئین بسیار کم
اگر تمام فکر و ذکرتان به شمارش کالری‌ها معطوف باشد، ممکن است پروتئین‌های لازم برای کاهش وزن را از دست بدهید. غذاهایی که پروتئین فراوان دارند، دیرتر هضم می‌شوند. از این رو، فرآوری و بکارگیری آنها به سوزاندن کالری بیشتری نیاز دارد. مصرف پروتئین کافی بافت عضلانی شما را قوی نگه می‌دارد. مسئله‌ای که در اغلب رژیم‌های غذایی کم کالری مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
۶.تشنگی دائم
نوشیدن آب قابل از صرف قبل باعث می‌شود کمتر غذا بخورید و دچار نفخ نشوید. به علاوه، نوشیدن آب در طول روز کمک می‌کند کالری بیشتری بسوزانید. یافته‌های به دست آمده از مطالعات اخیر نشان می‌دهند افرادی که در روز ۸ تا ۱۲ لیوان آب می‌نوشند، در مقایسه با افرادی که تنها ۴ لیوان آب می‌نوشند، چربی بیشتری می‌سوزانند. بنابراین، همیشه یک بطری آب همراه‌تان داشته باشید تا در صورت تشنگی آب بنوشید. نوشیدن آب کافی به کاهش وزن کمک کرده و سلامت شما را در سال‌های آتی تضمین می‌کند.
۷.انرژی ناکافی برای ورزش کردن
اگر بدون غذا خوردن به انجام تمرینات ورزشی می‌پردازید، باید تجدید نظر کنید. زمانی که با معده خالی ورزش می‌کنید، صرفا کالری‌هایی را می‌سوزانید که از عضلات و ماهیچه‌هایتان آمده است. از آنجایی که عضلات بیش از بافت چربی کالری می‌سوزانند، هر قدر عضلات بیشتری داشته باشید، راحت‌تر وزن کم می‌کنید. به علاوه، خوردن غذای کافی مانع از سوزاندن عضلات شده و انرژی لازم برای انجام تمرینات پرفشار ورزشی را تامین خواهد کرد.
۸.لقمه‌های بزرگ
همیشه غذاها یا خوراکی‌هایی که دوست دارید را به میزان کم و در لقمه‌های کوچک بخورید. خوردن تکه‌های کوچک میل به غذا را کاهش داده و باعث می‌شود کمتر غذا بخورید. شاید تکه تکه کردن غذا کمی کودکانه به نظر برسد، اما مطالعات نشان می‌دهند که این امر به جلوگیری از پرخوری کمک کرده و باعث کاهش وزن می‌شود.
۹.خوردن در حالت ایستاده
خوردن در حالت ایستاده باعث صرفه‌جویی در زمان و انرژی نمی‌شود؛ در واقع، این عمل یکی از نشانه‌های غذا خوردن احساسی است. وقتی درب یخچال را باز کرده و بدون تمرکز غذا می‌خورید، هیچ کنترلی بر مقدار غذای مصرفی خود نخواهید داشت. بهتر است زمان مشخصی را به خوردن میان‌وعده اختصاص بدهید تا از روی ناآگاهی پرخوری نکنید!
(منبع: shape)

خبر خوش: رژیم لاغری بدون ورزش

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ