خبر خوب: دنیا به مکان امن‌تری برای زندگی تبدیل شده

مهرناز زاوه
تحقیقات اخیر نشان داده است که از سال ۱۹۹۰ میزان تصادفات تا ۳۱ دصد کاهش یافته است. سانحه همواره علت بارز و شاخص بیماری و مرگ بوده است.

تحقیقات اخیر نشان داده است که از سال ۱۹۹۰ میزان تصادفات تا ۳۱ دصد کاهش یافته است. سانحه همواره علت بارز و شاخص بیماری و مرگ بوده است. در همین ارتباط یک تیم تحقیقاتی تأثیر ۲۶ علل آسیب و ۴۷ نوع آن را در ۱۸۸ کشور با هم مقایسه کرده است. آسیب‌ها و مرگ‌هایی که علت آنها سانحه بوده هم تحت کنترل این محققان قرار داشت. از معیاری به نام «سال‌های زندگی با ناتوانی تعدیل شده یا  DALYs » هم در این تحقیق استفاده شد. DALYs از طریق افزودن سال‌های زندگی هدر رفته به خاطر سانحه و تعداد سال‌هایی که فرد با ناتوانی زندگی کرده محاسبه می‌شود.
تعداد آسیب‌های جهانی در سال ۲۰۱۳
تحقیقات نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۳، ۹۷۳ میلیون نفر از آسیب‌ها و سوانح جان سالم به در بردند که البته مستلزم اقدامات لازم برای مراقبت بود. این میزان برابر است با ۱۰ درصد از میزان تلفات جهانی ناشی از بیماری. در سال ۲۰۱۳ ، شاخص‌ترین علت آسیب‌ها، آسیب‌ها و سوانح جاده‌ای بوده که چیزی حدود ۲۹.۱ درصد گزارش شد. عجیب‌تر از آن این بود که بزرگترین بخش آسیب‌ها مربوط به آسیب‌های شخصی (مانند خودکشی) بود که حدود ۱۷.۶ درصد یعنی ۸۴۲۰۰۰ مورد مرگ گزارش شد.
آمار نشان می‌دهد بروز تغییر در میزان آسیب‌ها از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۳ در تمام مناطق یکسان نبوده است. در واقع تعداد انواع آسیب‌های مختلف در مناطق مختلف با هم فرق دارد. بیشتر افراد ۱۵ تا ۴۹ ساله از آسیب‌های ناشی از ترافیک خیابانی دچار سانحه شده‌اند. مثلا سوانح ناشی از ترافیک جاده‌ای در کشورهای پردرآمد قاره‌ی آسیا-اقیانوسیه با آفریقا هشت برابر اختلاف دارد. همچنین سوانحی که به خاطر تصادفات جاده‌ای در امریکای شمالی رخ می‌دهد ۷۰ درصد بیشتر از استرالیا، اروپای غربی و آسیا-اقیانوسیه گزارش شده است.
به طور کلی از سال ۱۹۹۰ ، کاهش چشمگیری در میزان DALYs بر حسب نوع آسیب‌ها و سوانح رخ داده است. این میزان کاهش در بین ۲۲ مورد از ۲۶ علت در دسته‌بندی آسیب‌ها بسیار بارز است که تقریبا تمام موارد مهم را شامل می‌شود.
(منبع: mayoclinic)

نگاهی به آمار قربانیان سیگار در ایران

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ