چرا افراد بعد از درمان سرطان سینه به سرطان خون مبتلا می‌شوند؟

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از سرطان سینه نجات می‌یابند خطر بروز سرطان خون در آنها بعد از شیمی درمانی یا پرتودرمانی بیشتر می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از سرطان سینه نجات می‌یابند خطر بروز سرطان خون در آنها بعد از شیمی درمانی یا پرتودرمانی بیشتر می‌شود. درمان‌های خاص سرطان که هدف سلول‌های تومور است می‌تواند بر سلول‌های سالم و طبیعی بدن تأثیر گذاشته و خطر پیشرفت سرطان خون را در زمانی دیرتر در بیمار افزایش دهد.
سرطان خون مربوط به درمان (TRL) اغلب کشنده است و در حال حاضر اکثر مواردی از این دست افرادی هستند که از سرطان سینه نجات یافته‌اند. TRL مستقیما به خاطر اتفاقات مربوط به جهش ژنتیکی و به دلیل تماس با داروهای مربوط به سمیت سلولی رخ می‌دهد و همانطور که می‌دانید این داروها برای درمان سرطان استفاده می‌شود٬ اما محققان نمی‌دانند که این اتفاق چگونه رخ می‌دهد و عوامل خطرزای آن چه هستند.
محققان در همین زمینه اطلاعات مربوط به ۸۸ فردی را که از سرطان سینه نجات یافته بودند و دچار سرطان خون وابسته به درمان بودند مورد بررسی قرار دادند. این افراد زمانی که سرطان سینه‌شان تشخیص داده شد بین ۲۳ تا ۸۳ سال داشتند و میانگین سنی آنها ۵۲ سال گزارش شد. اطلاعات مربوط به تماس‌های قبلی با داروهای مربوط به سمیت سلولی در ارتباط با ۹۸ درصد از شرکت‌کنندگان در دسترس بود؛ ۷۸ درصد از آنها با شیمی‌ درمانی تحت درمان قرار گرفتند و ۷۹ درصد آنها هم توسط رادیوتراپی درمان شدند.
از بین ۸۸ مورد تحت مطالعه٬ ۲۲ درصد به سرطان دیگری هم مبتلا شدند. از بین ۷۰ شرکت‌کننده‌ای که سابقه‌ی خانوادگی داشتند٬ ۵۷ درصد ارتباطی نسبی با سرطان سینه٬ سرطان تخمدان و سرطان لوزالمعده در آنها دیده شد. از بین ۴۷ مورد که اطلاعات DNA آنها در دسترس بود٬ ۲۱ درصد دچار جهش ژنتیکی موروثی در ژنی بودند که با سرطان مرتبط بود. نتایج  این تحقیقات٬ پیگیری طولانی مدت زنانی را به ما نشان می‌دهد که دارای جهش‌های ژنی مربوط به سرطان سینه بوده یا نبوده‌اند و با روش‌های مشابهی برای سرطان سینه خود تحت درمان قرار گرفته‌اند.
(منبع: NHS)

سرطان خون؛ خستگی و رنگ‌پریدگی را جدی بگیرید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ