در چه مواقعی کمردرد نیاز به مراقبت‌های فوری دارد؟

مهرناز زاوه
علت اصلی کمردرد در بیشتر موارد انحطاط زودرس ستون فقرات و مهره‌های کمر است که در اثر کارکرد بیش از اندازه و یا اعمال فشار بیش از حد، طرز ایستادن نامناسب، عدم استراحت کافی و تغذیه نادرست رخ می‌دهد.

تشخیص دلیل کمردرد بسیار دشوار است. متخصصین درد، کوفتگی و سوزشی را که مبتلایان تجربه می‌کنند به عنوان یک درد نامشخص اسکلتی-عضلانی می‌شناسند. اعمال فشار بیش از اندازه بر روی نخاع، شکستگی و انحراف مهره‌های کمر، عفونت، سرطان، آرتریت‌های التهابی و درد سایر اندام‌ها از جمله عواملی هستند که باعث شیوع کمردرد می‌شوند. این عارضه معمولا دیسک، مفاصل، رباط‌ها و یا عضلات تحتانی کمر را درگیر می‌کند. سانتینی فونسکای فیزیوتراپ در این باره توضیح می‌دهد: «علت اصلی کمردرد در بیشتر موارد انحطاط زودرس ستون فقرات و مهره‌های کمر است که در اثر کارکرد بیش از اندازه و یا اعمال فشار بیش از حد، طرز ایستادن نامناسب، عدم استراحت کافی و تغذیه نادرست رخ می‌دهد.» افراد چاق، سیگاری، باردار، افسرده و کسانی که داروهای حاوی استروئید مصرف می‌کنند، بیش از سایرین در معرض ابتلا به کمردرد قرار دارند.
وقتی دوره کمردرد از یک ماه می‌گذرد، چه باید کرد؟
لسلی کالوین، از متخصصین ادینبورگ در این باره می‌گوید: «فیزیوتراپی به دردهایی که بیش از ۴ تا ۶ هفته ادامه دارند، کمک می‌کند. شواهد نشان می‌دهند که طب سوزنی و درمان امراض استخوانی به وسیله مالش نیز تاثیر قابل توجهی در رفع درد کمر دارند. فن‌ ماساژ و جابجا کردن‌ ستون‌ فقرات‌ هم موثر است؛ با این حال، شواهد چندانی برای اثبات این ادعا وجود ندارد، اما بدان معنا نیست که این روش‌ها موثر نیستند.
کمردرد طولانی مدت عوارض زیادی دارد. در این شرایط باید به عوارض فیزیکی، روانی و اجتماعی ناشی از درد کمر توجه کنید. شما می‌توانید از طریق گفتار درمانی، طب سوزنی، تزریقات، دارو و جراحی به روال طبیعی زندگی خود بازگردید. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که مصرف آنتی بیوتیک (داروهای ضد التهابی) به رفع درد کمر کمک می‌کند. با این حال، به آزمایشات بیشتری نیاز داریم.
در موارد زیر به مراقبت‌های فوری نیاز خواهید داشت:
•مشکل دفع یا کنترل ادرار
•بی حسی در نواحی پشت یا در اطراف اندام تناسلی
در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:
•درد شدید که به تدریج بدتر می‌شود
•تب، از دست دادن وزن، احساس ناخوشی
•سایر مشکلات مانند آرتریت روماتوئید یا سرطان
•بی حسی، احساس سوزن و سوزن شدن یا ضعف در پاها 
•راه رفتن نامتعادل
(منبع: webmd)

۱۵ روش طبیعی برای درمان کمردرد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ