بیماری‌های ناشی از غذا سالانه جان ۱۲۵ هزار بچه را می‌گیرد

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می‌دهد تقریبا ۶۰۰ میلیون نفر یا به عبارت دیگر ۱۰ درصد از جمعیت جهان سالانه به خاطر مصرف غذاهای فاسد مریض می‌شوند. از این تعداد٬ ۴۲۰ هزار نفرشان می‌میرند که ۱۲۵ هزار نفرشان بچه‌های زیر ۵ سال هستند.

تحقیقات نشان می‌دهد تقریبا ۶۰۰ میلیون نفر یا به عبارت دیگر ۱۰ درصد از جمعیت جهان سالانه به خاطر مصرف غذاهای فاسد مریض می‌شوند. از این تعداد٬ ۴۲۰ هزار نفرشان می‌میرند که ۱۲۵ هزار نفرشان بچه‌های زیر ۵ سال هستند.
سازمان بهداشت جهانی WHO طی گزارشی اعلام کرده در شرایطی که بچه‌های زیر پنج سال حدود ۹ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند٬ تقریبا ۳۰ درصد از مرگ و میرهای ناشی از آلودگی‌های غذایی خصوصا در نواحی کم‌درآمد شامل آنها می‌شود. در شرایطی که بیماری ناشی از غذا به یک نگرانی جهانی تبدیل شده است٬ باید گفت که آفریقا و آسیای جنوب خاوری بیشتر تحت تأثیر این مشکل هستند.
نوع بیماری
بیش از ۵۰ درصد از بیماری‌ها٬ بیماری‌های اسهالی هستند که باعث می‌شود حدود ۵۵۰ میلیون نفر در دنیا مریض شوند و ۲۳۰ هزار نفر سالانه جان خود را از دست بدهند. سالانه ۲۲۰ میلیون بچه دچار اسهال شده و این بیماری جان ۹۶ هزار نفر را به طور سالانه می‌گیرد. از علل اسهال خوردن غذای خام یا گوشت‌های خوب‌پخته‌نشده٬ تخم‌مرغ و محصولات لبنی است که به خاطر نوروویروس‌هایی به نام کمپیلوباکتر٬ نان‌تایفویدال و سالمونلا آلوده و فاسد شده‌اند.
سایر علل عمده‌ی این بیماری تب تیروئید٬ هپاتیت A ٬ کرم‌های نواری موجود در گوشت خوک و آفلاتوکسین است که توسط کپک‌های موجود در حبوباتی است که به خوبی تحت محافظت قرار نگرفته باشند.
برخی بیماری‌ها مانند دسته‌ای که به خاطر سالمونلا رخ می‌دهد در سرتاسر جهان بدون توجه به وضعیت اقتصادی مناطق یا کشورها به نگرانی عمده تبدیل شده است. سایر بیماری‌ها مانند تب تیروئید٬ بیماری وبای ناشی از غذا و آن دسته از بیماری‌هایی که به خاطر باکتری E.coli پاتوژنی بروز می‌کنند بیشتر در کشورهای کم‌درآمد رخ می‌دهند.
تأثیرات آنها چیست؟
تأثیرات ناشی از بیماری غذایی می‌تواند کوتاه‌مدت باشد مانند تهوع٬ استفراغ و اسهال از نوع مسمومیت غذایی٬ یا می‌تواند بلندمدت باشد مانند سرطان٬ مشکلات کلیوی یا کبدی٬ مغزی و اختلالات عصبی. این بیماری در بچه‌ها٬ زنان باردار٬ افراد مسن و یا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند شایع‌تر است.
(منبع: NHS)

آیا لازم است نگران تشنج ناشی از تب فرزندتان باشید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ