چطور با فردی خودشیفته زندگی کنیم و قربانی نباشیم-قسمت دوم

مهرناز زاوه
درست است که برقرار کردن ارتباط و خصوصا ارتباط عمیق با افراد خودشیفته دشوار است اما خودشیفتگی یک فرد لزوما به این معنا نیست که نمی‌توان او را دوست داشت.

درست است که برقرار کردن ارتباط و خصوصا ارتباط عمیق با افراد خودشیفته دشوار است اما خودشیفتگی یک فرد لزوما به این معنا نیست که نمی‌توان او را دوست داشت. در اینجا در ادامه قسمت اول با تکنیک‌هایی آشنا می‌شوید که به شما کمک می‌کند آسیب کمتری از زندگی با چنین افرادی متحمل شوید.
سر حرف خود بمانید – شناسایی حد و حدود بسیار مهم‌اند
افراد خودشیفته عاشق افرادی هستند که برای خود ارزش بسیار کمی قائلند، یا آن دسته از افرادی که نیاز دارند تا کسی آنها را دوست بدارد یا برایشان ارزش قائل شود. اینجاست که حدها و مرزها و خطوط قرمز یک فرد مشخص می‌شود. آنها به هیچ وجه برای خطوط قرمز یک فرد ارزش قائل نمی‌شوند. بنابراین بهتر است در این شرایط نخست خود را پیدا کنید، اینکه چه چیزی دوست دارید، و دوست ندارید، چه چیزهایی برایتان مجاز و روا بوده و حد و حدودتان تا کجاست. 
مرحله‌ی بعدی کمی دشوار است. باید این مرزها و خطوط قرمز را به مرحله‌ی عمل درآورید. سعی کنید وقتی شرایط باب میل شما نیست «نه» گفتن را یاد بگیرید. باید سعی کنید این کار را با عزم و اراده‌ی راسخ انجام دهید و سر حرف خود بمانید.
نکته: سعی کنید بدانید که از رابطه چه می‌خواهید، اینکه سعی کنید آنقدر خودتان را دوست داشته باشید که نگذارید هیچ سوءاستفاده‌ی رفتاری رخ دهد نکته‌ی بسیار مهمی است که باید موضع محکمی نسبت به آن داشته باشید. 
حواستان باشد به بازی گرفته نشوید
افراد خودشیفته استاد حقه‌بازی هستند و می‌توانند هر کسی را مسحور کنند. این مسئله آنها را به افراد خطرناکی تبدیل می‌کند. اگر دیدید که دارید به بازی گرفته می‌شوید یا آلت دست چنین افرادی شده‌اید، بلافاصله پا پس بکشید. برخی از روش‌های شایعی که برای این کار استفاده می‌شوند عبارتند از: اینکه این افراد کاری می‌کنند که شما نسبت به اشتباه او، احساس گناه داشته باشید، کاری می‌کنند که با اینکه مطمئنید حق با شماست، اما فکر کنید که دچار اشتباه شده‌اید، شما را خوار و حقیر می‌کنند (در واقع به شما می‌گویند که قادر به انجام آن کار نیستید و حرفی برای گفتن ندارید).
نکته: یادگیری این نشانه‌ها زمان می‌برد، اما سعی کنید حواستان به آنها باشد چرا که خواهید دید خیلی زود تبدیل به الگویی می‌شود که به شما نشان می‌دهد چه باید بکنید و چه کارهایی نباید انجام دهید. حواستان به این مسئله باشد که او به محض اینکه بفهمد شما از روش‌های او مطلع شده‌اید، بازی را عوض کرده و از روش‌های دیگری استفاده می‌کند. مراقب تغییرات باشید.
زبان تن شما بسیار مهم است
انسان‌ها به نوعی حیوان هم هستند و بدن شما تا حد زیادی گویای اندیشه و احساس شماست. یکی از بهترین راه‌ها برای روبرو شدن یا کنترل یک فرد خودشیفته این است که در برابر آنها از خود دفاع کنید. وقتی با آنها صحبت می‌کنید از این قضیه مطمئن شوید که صاف ایستاده‌اید، مستقیم به چشمان آنها نگاه کرده و به نوعی حس مقاومت از خود نشان دهید. سعی کنید پائین یا اطراف را نگاه نکنید. شاید این کار به اندازه‌ی صاف نگاه کردن به خورشید دشوار باشد اما اعتماد به نفس شما باعث عقب نشینی او می‌شود.
برنامه‌ریزی داشته باشید اما سعی نکنید که برتر از او فکر کنید
سناریویی که افراد خوشیفته برای خود درست می‌کنند و به آن می‌پردازند فراتر از چیزی است که بتوان از آن سر در آورد. بنابراین به جای تلاش برای شکست دادن آنها، سعی کنید هوشیار باشید. سعی کنید برنامه‌تان به نحوی باشد که بتواند حرکات و رفتارهای او را خنثی کند. 
(منبع: thehealthsite)

۵۰ ویژگی افراد خودشیفته

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ