راه‌های مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا-قسمت اول

مهرناز زاوه
برای آنکه از شیوع سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل زمستان در امان باشید، نیازی به ماندن در خانه ندارید؛ تنها کافی است که از برنامه پیشگیرانه ما پیروی کنید.

اگر وقوع یک چیز در زمستان اجتناب ناپذیر باشد (جدا از برف و ورتکس قطبی در سال‌های اخیر)، آن بیماری است. برای مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا باید سریع عمل کنید چون اگر کسی در محل کار یا خانواده شما مریض باشد، شما هم به راحتی در معرض ابتلا به آن خواهید بود. پریتیش تاش، پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در کلینیک مایو می‌گوید: «هیچ راهی برای دور زدن سرماخوردگی و آنفولانزا وجود ندارد. این دو بیماری که سیستم تنفسی را هدف می‌گیرند، ویروسی هستند. اما روش‌های مختلفی برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد». برای آنکه از شیوع این دو بیماری در فصل زمستان در امان باشید، نیازی به ماندن در خانه ندارید؛ تنها کافی است که از برنامه پیشگیرانه ما پیروی کنید. با رعایت موارد ۱۰ گانه زیر می‌توانید از عملکرد بهینه بدنتان اطمینان یافته و روزهای کمتری را با عطسه و سرفه سپری کنید.
۱.تزریق واکسن
به گفته یوکو فورویا، مدیر مرکز پیشگیری و کنترل عفونت‌ها در بیمارستان نیویورک، قدم اول در مبارزه با آنفولانزا تزریق واکسن است. واکسن آنفولانزا از شما به مدت ۶ تا ۸ ماه محافظت می‌کند. از این رو، بهتر است تزریق واکسن را در ماه مهر انجام دهید تا از ابتلا به آنفولانزا در فصل زمستان مصون باشید.
۲.تمیز نگه داشتن دست‌ها
ویروس آنفولانزا از طریق بینی، چشم و دهان وارد بدن می‌شود. این ویروس معمولا از طریق دست های آلوده منتقل می‌شود. بنابراین، قبل از غذا خوردن یا دست زدن به مواد غذایی دست‌های خود را خوب با صابون بشویید. اگر اطرافیان‌تان عطسه و سرفه می‌کنند، بهتر است روزی چند بار دست‌های خود را آب بکشید. وقتی از آب و صابون استفاده می‌کنید، دست‌های خود را خوب مالش دهید تا از شر میکروب‌ها خلاص شوید. شستن دست‌ها را به مدت ۲۰ ثانیه ادامه دهید. همچنین می‌توانید از ژل‌های الکلی استفاده کنید.
۳.ضد عفونی کردن اشیائی که لمس می‌کنید
وقتی همکار یا هم اتاقی‌تان مریض است، دستگیره‌ها، صفحه کلید و گوشی تلفن را با مواد ضد‌عفونی‌کننده پاکسازی کنید تا میکروب‌ها پیش از انتقال در سطح وسیع از بین بروند.
۴.هیدراته ماندن بدن
هیدراته ماندن باعث گردش آزادانه خون در بدن شده و به گلبول‌های سفید خون اجازه می‌دهد که با قدرت تمام با هر گونه عفونت مبارزه کنند. سعی کنید در روز ۸ لیوان آب بنوشید. میوه و سبزیجات آبدار، مانند هندوانه، خیار و گریپ فروت هم گزینه‌های مناسبی هستند. در فصل آنفولانزا، مایعات زیاد بنوشید تا همیشه هیدراته باشید.
۵.خوردن میوه و سبزی
فصل آنفولانزا وقت نادیده گرفتن سبزیجات، چربی‌های سالم و غلات سبوس‌دار نیست. ویتامین‌ها، مواد آلی و الکترولیت باعث می‌شوند که سیستم ایمنی بدن در بهترین وضعیت خود باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف ویتامین C اضافی به کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی کمک می‌کند. دویدن در مسافت‌های طولانی و اسکی کردن در دامنه‌های کوهستان نیز از شدت علائم احتمالی آنفولانزا می‌کاهند. طالبی، مرکبات، انبه، آناناس، فلفل سبز و قرمز، اسفناج و گوجه فرنگی گزینه‌های مناسبی هستند.
(منبع: mayoclinic)

با این دم نوش‌ها به جنگ سرماخوردگی بروید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ