نکاتی برای کاهش وزن موفق-قسمت اول

مهرناز زاوه
خودنگری یکی از عناصر کلیدی در تمام برنامه‌‌های کاهش وزن است. ثبت روند کاهش وزن در یک دفترچه یادداشت، اپلیکیشن تلفن همراه و یا یک برنامه اینترنتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

فرآیند کاهش وزن و حفظ آن یک پروسه چند مرحله‌ای است. در ادامه، فهرستی از ۱۰ نکته مهم در راستای کاهش وزن موفق ارائه شده است.
۱.غذاهای متنوع، رنگارنگ و مغذی بخورید
پایه و اساس هر رژیم غذایی بر مبنای وعده‌‌ها و میان‌ وعده‌‌های سالم استوار است. بهتر است هر وعده غذایی شامل ۵۰ درصد میوه و سبزیجات، ۲۵ درصد غلات کامل و ۲۵ درصد پروتئین باشد. همچنین می‌توانید ۲۰ تا ۳۰ گرم در روز فیبر مصرف کنید. از مصرف چربی‌‌های ترانس بپرهیزید و مقدار مصرف چربی‌‌های اشباع را به حداقل برسانید. چون مصرف این چربی‌‌ها باعث ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب می‌شود. چربی‌‌های اشباع (MUFA) و اشباع نشده (PUFA) سالم هستند.
میوه و سبزیجات تازه، ماهی، حبوبات، دانه‌ها و غلات سبوس‌دار مانند برنج قهوه‌ای و بلغور جوی دوسر گزینه‌های مناسبی هستند. اما بهتر است از مصرف روغن و کره اضافی، گوشت قرمز یا گوشت فرآوری شده غیر چرب، محصولات پخته شده، نان شیرین و نان سفید خودداری کنید.
مواجهه با کمبود مواد مغذی لازم، ویتامین‌ها و مواد آلی در حین کاهش وزن یک امر طبیعی است. برای جلوگیری از بروز کمبود بهتر است با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.
۲.یک دفترچه یادداشت برای ثبت مواد غذایی و وزن خود داشته باشید
خودنگری یکی از عناصر کلیدی در تمام برنامه‌‌های کاهش وزن است. ثبت روند کاهش وزن در یک دفترچه یادداشت، اپلیکیشن تلفن همراه و یا یک برنامه اینترنتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وزن خود را به صورت هفتگی سنجیده و به طور مداوم ثبت کنید تا از میزان پیشرفت خود مطلع شوید.
۳.فعالیت‌های بدنی منظم و تمرینات ورزشی
فعالیت بدنی برای سلامتی مفید است؛ به علاوه، به شما کمک می‌‌کند که در برنامه کاهش وزنتان موفق شوید. یک ساعت ورزش در روز ایده‌آل خواهد بود. البته می‌‌توانید این یک ساعت را در طول روز تقسیم کنید. اگر برایتان مقدور نیست یک ساعت در روز ورزش کنید، ۱۵۰ تا ۲۵۰ دقیقه از وقت خود را در هفته به ورزش اختصاص دهید. افرادی که به طور معمول فعالیت بدنی ندارند، باید به آرامی شروع به ورزش کنند و به تدریج شدت تمرینات خود را افزایش دهند.
پیشرفت فعالیت‌های بدنی خود را پیگیری کنید. اپیلکیشن‌‌های مختلفی برای تلفن‌‌های همراه در دسترس هستند که می‌توانید با استفاده از آنها به ثبت پیشرفت فعالیت‌های بدنی و مقدار کالری مصرفی خود بپردازید. استفاده از پله، جارو کردن برگ‌ها، به گردش بردن سگ، باغبانی، رقص، بازی در فضای باز و پارک کردن اتومبیل در جایی دورتر از ورودی ساختمان به شما کمک می‌‌کنند که فعالیت بدنیتان را افزایش دهید.
ارزیابی پزشکی قبل از شروع یک برنامه ورزشی برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب قرار ندارند، ضرورت ندارد. با این حال، در برخی از موارد حتما به ارزیابی پزشکی نیاز خواهید داشت. اگر مطمئن نیستید، با یک پزشک متخصص مشورت کنید.
(منبع: medicalnewstoday)

چهار مانع مهم کاهش وزن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ