بدترین عوامل تاثیرگذار بر سیستم ایمنی بدن-قسمت اول

مهرناز زاوه
شاید فکر کنید جدیت در تمرینات ورزشی راه خوبی برای در امان ماندن از بیماری در فصول سرد سال باشد؛ اما باشگاه‌های ورزشی به لحاظ میکروب‌ها و باکتری‌هایی که در این اماکن حضور دارند، یکی از بدترین مکان‌ها برای ورزش هستند.

برخی کارهای روزانه‌‌ای که انجام می‌دهیم تاثیر مخربی بر سیستم ایمنی بدن می‌گذارند. ما به شما کمک می‌کنیم که این عادت‌ها را بشناسید و اصلاح کنید.
۱.حمله میکروب‌ها
شیوع آنفولانزا در فصول سرد بیشتر است؛ و زمانی که رژیم غذایی ضعیفی اختیار می‌کنید، در واقع زمینه را برای حمله میکروب‌ها فراهم کرده‌اید. باید ببینید که چه عواملی در طول روز بر سیستم ایمنی بدن اثر می‌گذارند، تا سریعا اصلاحشان کنید.
۲.خواب ناکافی
بدن برای التیام و بازیابی انرژی به استراحت نیاز دارد. وقتی خود را از خواب کافی محروم می‌کنید، در واقع باعث می‌شوید که تعداد سلول‌های محافظی که با میکروب‌ها می‌جنگند، کاهش پیدا کنند. اگر به هنگام بیدار شدن احساس خستگی و کسالت دارید، بدانید که حتما خواب کافی ندارید.
۳.پرخوری در مهمانی‌ها
فصل تعطیلات معمولا یک رژیم غذایی ضعیف به ارمغان می‌آورد. تعطیلات فرصت خوبی برای شرکت در مهمانی‌های اداری، دور‌همی‌های دوستانه و جمع‌های خانوادگی است. اما اگر در این مهمانی‌ها بیش از اندازه نوشیدنی بنوشید و غذاهای چرب و شیرین بخورید، در واقع باعث می‌شوید که سیستم ایمنی بدنتان به خطر بیافتد. غذاهای پر قند باعث تضعیف عملکرد گلبول‌های سفید خون در کشتن میکروب‌ها می‌شوند. این عارضه ۳۰ دقیقه پس از صرف غذا شروع شده و تا ۵ ساعت ادامه خواهد داشت. نوشیدن الکل زیاد نیز باعث می‌شود که کبد شما برای سم‌زدایی خون به مشکل بر بخورد و در نهایت، سیستم ایمنی بدن را از مواد مغذی و با ارزش محروم سازد. چربی نیز باعث کاهش تولید پادتن در بدن شده و از سرعت عمل سیستم ایمنی در مقابله با عفونت می‌کاهد.
۴.قرار گرفتن در معرض میکروب در باشگاه
شاید فکر کنید جدیت در تمرینات ورزشی راه خوبی برای در امان ماندن از بیماری در فصول سرد سال باشد؛ اما باشگاه‌های ورزشی به لحاظ میکروب‌ها و باکتری‌هایی که در این اماکن حضور دارند، یکی از بدترین مکان‌ها برای ورزش هستند. حتما دیده‌اید که افراد پس از عطسه کردن از دمبل استفاده می‌کنند یا با دست و دهان آلوده خود از آبخوری آب می‌نوشند.
(منبع: thehealthsite)

۷ ماده غذایی فوق العاده برای تقویت سیستم ایمنی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ