بدترین عوامل تاثیرگذار بر سیستم ایمنی بدن-قسمت دوم

مهرناز زاوه
افسردگی باعث افزایش هورمون‌های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین شده و به شکلی منفی بر کل بدن اثر می‌گذارد. وقتی این هورمون‌ها افزایش می‌یابند، توانایی بدن در ترمیم خود تحت الشعاع قرار می‌گیرد و سیستم ایمنی بدن ضعیف و ناتوان می‌شود.

در قسمت اول این مطلب به ذکر مواردی پرداختیم که می‌توانند برای سیستم ایمنی بدنتان مضر باشند. در اینجا با چند مورد دیگر آشنا می‌شید.
۵.تمرین بیش از اندازه و استرس
بسیاری از افراد تصور می‌کنند که برای بی‌تاثیر کردن پیامدهای پرخوری در طول تعطیلات باید سخت‌تر ورزش کنند. جدیت در تمرینات ورزشی در طول تعطیلات اهمیت بسیاری دارد، اما تمرین بیش از اندازه باعث خستگی شده و احتمال آسیب‌دیدگی و تضعیف سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.
۶.سیگار کشیدن در مهمانی‌ها
بسیاری از کسانی که در جشن‌ها و مهمانی‌های اجتماعی شرکت می‌کنند، دوست دارند که در حین نوشیدن کوکتل سیگاری دود کنند. مردان در چنین مجالسی بیشتر سیگار می‌کشند. مشکل این است که دود دست اول و دست دوم سیگار به طور مستقیم باعث عفونت دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود. این امر در فصول سرد سال شیوع بیشتری دارد. دود سیگار باعث مسومیت سیستم ایمنی بدن شده و عوارض بسیاری به دنبال دارد.
۷.سطحی گرفتن تمرینات
با رسیدن تعطیلات، بهانه‌های بسیاری برای پیچاندن تمرینات ورزشی و باشگاه شکل می‌گیرد. این بدترین کاری است که می‌توانید در قبال سیستم ایمنی بدنتان انجام دهید.
۸.کمبود ویتامین D
اگر صبح‌ها قبل از طلوع خورشید سر کار می‌روید یا دیر وقت از سر کار بر می‌گردید، ممکن است دچار کمبود ویتامین D باشید. این عارضه احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد. آگهی‌های تبلیغاتی، فیلم‌ها و ترانه‌ها طوری نشان می‌دهند که باید در طول تعطیلات کاملا شاد و سرخوش باشیم؛ با این حال، بسیاری از افراد در طول تعطیلات احساس افسردگی می‌کنند. چه به خاطر زمان‌بندی طاقت فرسا باشد، چه نگرانی‌های مالی و چه دور بودن از محیط خانه، داشتن احساس افسردگی در این برهه زمانی تا حدی طبیعی است. افسردگی باعث افزایش هورمون‌های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین شده و به شکلی منفی بر کل بدن اثر می‌گذارد. وقتی این هورمون‌ها افزایش می‌یابند، توانایی بدن در ترمیم خود تحت الشعاع قرار می‌گیرد و سیستم ایمنی بدن ضعیف و ناتوان می‌شود.
(منبع: thehealthsite)

۱۲ غذای فوق‌العاده مغذی برای تقویت سیستم ایمنی کودکان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ