مشکلات واژن که همه خانم‌ها باید بدانند-قسمت اول

مهرناز زاوه
اغلب زنان با مشکلات و ناراحتی‌هایی از قبیل عفونت قارچی و عفونت دستگاه ادراری آشنایی دارند، اما معضلات دیگری نیز وجود دارند که بسیاری از زنان از آنها مطلع نیستند.

اغلب زنان با مشکلات و ناراحتی‌هایی از قبیل عفونت قارچی و عفونت دستگاه ادراری آشنایی دارند، اما معضلات دیگری نیز وجود دارند که بسیاری از زنان از آنها مطلع نیستند. آیا علائم عجیب و غریبی در خود مشاهده می‌کنید؟ موارد زیر را بررسی کنید و در صورت نیاز با پزشک خود مشورت کنید.
مشکل شماره ۱: ولوودینی
ولوودینی یک درد مزمن و طولانی مدت در ناحیه وِلو یا دهانه واژن است که منشاء عفونی نداشته و با هیچ یک از مشکلات پزشکی ارتباط ندارد. هرگز نمی‌توان علت اصلی بروز این عارضه را شناسایی کرد، اما گفته می‌شود که اختلالات هورمونی، التهاب، یا مشکلات عصبی مانند آسیب‌دیدگی یا افزایش تنش عصب‌های دهانه واژن باعث ابتلا به این عارضه می‌شوند. ولوودینی با یک احساس ناخوشایند در دهانه واژن همراه است که به صورت موقت پدید می‌آید. برخی از زنان نیز با احساس سوزش، خارش یا ناراحتی کلی مواجه می‌شوند.
ولوودینی معمولا به طور تصادفی بروز می‌یابد، اما ورزش کردن، رابطه جنسی و پوشیدن لباس‌های زیر تنگ و چسبان باعث تحریک آن می‌شوند. احساس درد در برخی از زنان عمومی (GV) است و تقریبا در تمام سطح واژن رخ می‌دهد. برخی از زنان نیز به سندرم وستیبولیتیس دهانه واژن (VVS) مبتلا می‌شوند. در این مورد، احساس درد تنها به دهانه ورودی واژن محدود می‌شود.
برای مقابله با ولوودینی چه باید کرد: به دکتر خود مراجعه کنید. تنها راه تشخیص این عارضه، بررسی علل احتمالی درد است (مثل عفونت). هیچ درمان مشخصی برای این عارضه وجود ندارد، اما اجتناب از عواملی که باعث تحریک می‌شوند، مثل پوشیدن لباس‌های تنگ و نشستن طولانی مدت ممکن است به درمان هرچه بهتر شما کمک کند. همچنین می‌توانید از ژل‌های خنک کننده برای کاهش درد استفاده کنید یا از دکتر بخواهید برایتان چند داروی بی‌حسی موضعی تجویز کند. برخی از زنان نیز از فیزیوتراپی و بیوفیدبک برای رفع درد خود کمک می‌گیرند.
مشکل شماره ۲: تریکوموناسیس
آرلن کلبر، متخصص زنان و زایمان در بیمارستان دانشگاه استونی بروک در این باره می‌گوید: «این عارضه که یک بیماری منتقله از راه تماس جنسی است (گاها trich نامیده می‌‌شود)، به علت عفونت یک تک یاخته کوچک به نام تریکوموناس واژینالیس شیوع پیدا می‌کند. برخی از زنان با التهاب و ترشح مایعات زرد رنگ از واژن مواجه می‌شوند، در حالی که برخی دیگر اصلا علائمی ندارند. به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، ۳.۷ میلیون زن آمریکایی از این عارضه رنج می‌برند، اما تنها ۳۰ درصد از آنها علائم مشخص دارند.
برای مقابله با تریکوموناسیس چه باید کرد: با دکتر خود مشورت کنید. دکتر ترشحات خروجی از واژن شما را بررسی می‌کند تا از وجود انگل مطمئن شود. تریکوموناسیس معمولا با مصرف آنتی بیوتیک درمان می‌شود. شریک جنسی شما نیز باید تحت درمان قرار بگیرد. در طول درمان از مقاربت جنسی خودداری کنید.
(منبع: thehealthsite)

چه چیزی باعث ابتلا به عفونت قارچی واژینال می شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ