آیا نوشیدن قهوه خطر مرگ ناشی از سرطان را کاهش می‌دهد؟

مهرناز زاوه
محققان طی تحقیقات جدیدی دریافته‌اند که قهوه خواص مثبتی داشته و مصرف چهار تا پنج فنجان از آن به طور روزانه می‌تواند خطر مرگ زودهنگام را کاهش دهد٬ حتی آنهایی که قهوه بدون کافئین می‌خورند.

محققان طی تحقیقات جدیدی دریافته‌اند که قهوه خواص مثبتی داشته و مصرف چهار تا پنج فنجان از آن به طور روزانه می‌تواند خطر مرگ زودهنگام را کاهش دهد٬ حتی آنهایی که قهوه بدون کافئین می‌خورند. در واقع آنها معتقدند که نوشیدن چهار فنجان قهوه به طور روزانه تا ۲۰ درصد خطر ملانوما (یا سرطان پوست) را کاهش می‌دهد.
در حالی که این تحقیقات هنوز به ارتباط بین مصرف قهوه و مرگ و میر ناشی از سرطان نپرداخته است٬ اما نشان داده که مصرف این نوشیدنی می‌تواند خطر مرگ را به دلایلی همچون بیماری قلبی و دیابت کاهش دهد. در همین ارتباط٬ محققان عادت‌های قهوه‌نوشی و سلامت ۹۰۳۱۷ فرد بزرگسال را بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ مورد بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان هیچ نوع سرطان و سابقه‌ی بیماری قلبی عروقی نداشتند.
آن دسته از افرادی که به طور روزانه ۲ تا ۳ فنجان قهوه می‌نوشیدند خطر مرگ در آنها کمتر بوده و آنهایی که قهوه‌های بدون کافئین می‌نوشیدند هم این میزان در آنها پائین بود. به علاوه٬ محققان دریافتند که مصرف بیش از پنج فنجان قهوه به طور روزانه٬ یعنی معادل ۴۰۰ میلی گرم کافئین هیچ ارتباطی با طولانی‌تر شدن یا به تعویق افتادن عوامل خطرزای سلامتی ندارد.
در شرایطی که تحقیقات قبلی این مسئله را عنوان کرده که مصرف قهوه باعث کم شدن خطر برخی سرطان‌های خاص مانند سرطان کبد می‌شود٬ این تحقیق نشان داد که هیچ ارتباطی بین نوشیدن قهوه و مرگ و میر کلی ناشی از سرطان وجود ندارد. علتش آن است که قهوه تنها خطر مرگ و میر را در برخی سرطان‌ها کاهش می‌دهد٬ نه همه آنها.
در تحقیق دیگری محققان دریافتند افرادی که کمتر از پنج فنجان در روز قهوه می‌نوشند خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی-عروقی٬ بیماری‌های عصب شناختی و دیابت نوع ۲ و خودکشی در آنها کمتر است.
(منبع: medicaldaily)

آیا قهوه روی زیبایی هم تاثیر دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ