با شیر و ماهی و آب به جنگ ذرات معلق بروید

هوا بس ناجوانمردانه سرب است. زمستان است اما به جای برف و باران از آسمان شهرهای بزرگ فقط سرب و مونوکسید کربن و ذرات معلق می بارد.

الو دکتر-هوا بس ناجوانمردانه سرب است. زمستان است اما به جای برف و باران از آسمان شهرهای بزرگ فقط سرب و مونوکسید کربن و ذرات معلق می بارد.آسمان رنگ ورویش تغییر کرده و دیگر نمی توان کوههای شهر باآن قله های برفی را دید.آسمان آنقدر سیاه و سنگین شده که مدارس تعطیل شود و اورژانس و بیمارستانها آماده باش باشند.اما در این شرایط چطور می توان سالم ماند و نفس پاک کشید.به گفته دکتر محمود مراتیان متخصص بیماری  های عفونی باید حواستان به تغذیه اتان باشدو بهتر است تا هوا به روزهای پاکی بر نگشته دور ورزش و پیاده روی در فضای باز را هم خط بکشید. اما مهمترین نکته این است که در روزهایی که هوای شهرتان آلود ه است چه چیزهایی بخورید و سراغ چه خوراکی هایی نروید.دکتر مراتیان می گوید«در هوای آلوده باید مصرف شیر و ماست و دوغ را بالا ببرید.فسفر و منیزیم و کلسیم موجود در خانواده لبنیات باعث خنثی شدن سموم می شوند و جلوی آسیب به دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش راهم می گیرند»مصرف میوه ها و سبزیجاتی که سرشار از ویتامین هستند هم بهترین انتخاب برای وعده های غذایی است.زمانی که هوا آلوده است مقدار زیادی رادیکال آزاد در بدن تولید می‌شود که باعث کاهش توان فرد در انجام کارهای روزمره می شود و حتی می‌تواند  باعث  ایجاد بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی- عروقی و انواع سرطان شود.به گفته دکتر مراتیان بهتر است در این روزها  مواد غذایی بخورید که سرشار از ویتامین و بتاکاروتن باشدکه  عوارض تجمع رادیکال های آزاد را کمتر کند.سبزیجات و میوه‌هایی مثل طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل،اسفناج و کلم بتاکاروتن دارند. کرفس، اسفناج، گوجه‌فرنگی، لیمو شیرین، نارنگی، پرتقال و کاهو هم غنی از ویتامین ث هستند.در زمان آلودگی هوا، ساخت ویتامین D پوست به شدت کم می شود. منابع ویتامین D هم شیر، کره و زرده تخم‌مرغ هستند که باید  حتمادر برنامه غذایی روزانه‌تان باشند.

دکتر مراتیان معتقد است نوشیدن آب هم می تواند عوارض آلودگی هوا را تا حدودی کم کند.«نوشیدن آب به کلیه‌ها کمک می‌کند تا املاح اضافی  و آلوده از بدن بیرون بیاید و ذرات آلوده و سمی مدت کمتری در بدن بمانند.»

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ